Avatar billede jeffmayn Nybegynder
21. september 2013 - 16:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvilket programmeringssprog som nybegynder?

Jeg har oprettet en profil på lynda.com og skal i gang med at lære at programmere. Jeg designer selv hjemmesider og kan html, og en smule asp og meget lidt php.

Mit spørgsmål er så, hvilket sprog ville være bedst at lære (først) hvis vi ser bort fra html? - Programmeringen skal henvende sig til udvikling af hjemmesider.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2013 - 16:41 #1
Det to mest oplagte er vel:
* PHP
* ASP.NET med C#
Avatar billede mrcorex Nybegynder
21. september 2013 - 17:01 #2
Jeg er enig med Arne men dog med lidt mere information.

Hvis det er fordi du vil lave hjemmesider, muligvis udvidelser til eksisterende systemer, så er PHP-sproget nok den rigtige vej at gå. Jeg gætter på at det vil være til hjemmesider og den slags. Joomla, Drupal, WordPress (CMS'er) bruger PHP.

C#/.NET/ASP.NET er helt klart også interessant. Så hvis det er fordi du vil starte noget op som eventuelt skal ende op med et job i fremtiden, så er begge sprog interessante, mest C# vil jeg dog sige.
(Jeg syntes altid at det er dem der bliver spurgt efter i job-annoncer.)

Hvis det er til selvstændige programmer (exe-filer) så er det C# vi snakker om.

Og så lige en note om editors til disse sprog (gratis udgaver).

Min anbefaling (for at være så fleksibel som muligt) er:

PHP: Eclipse med AnyEdit installeret som addon.

C#: SharpDevelop (denne har jeg dog ikke nogen erfaring med). Jeg bruger selv Visual Studio 2012 da jeg har licens til det. Men hvis ikke jeg havde licens er mit valg umiddelbart SharpDevelop.

Jeg håber du blev lidt klogere efter disse få ord. :)
Avatar billede jeffmayn Nybegynder
21. september 2013 - 17:03 #3
Ja, PHP var i hvert fald favoritten. Tak, så vil jeg gå i krig med PHP først, og lege med det, og senere ASP.NET og C#
Avatar billede jeffmayn Nybegynder
21. september 2013 - 17:06 #4
Ja lige præcis. Jeg arbejder nemlig rigtig meget med drupal, og mangler at forstå grundelementerne i PHP så jeg selv kan lave de funktioner jeg vil have.

Jeg har selv Visual Studios '12 :) Tak begge to
Avatar billede mrcorex Nybegynder
21. september 2013 - 17:06 #5
Som sagt - hvis det er til hjemmeside så vil jeg anbefale dig at se på nogle CMS'er. Det gir dig en chance for at komme hurtigere til målet. Hvis det er fordi du vil lære at kode, så kan det være en fordel at gøre det "the hard way". :)
Avatar billede mrcorex Nybegynder
21. september 2013 - 17:09 #6
En lille anbefaling til at komme i gang på din lokale PC (Windows). På http://wampserver.com kan du downloade et tool der giver dig mulighed for at udvikle det hele lokalt på din egen pc.

Så tror jeg ikke jeg har mere at sige lige nu. :)
Avatar billede jeffmayn Nybegynder
21. september 2013 - 17:11 #7
Tak for det. Håber det er lidt nemmere end IIS :)
Avatar billede pcp8 Nybegynder
21. september 2013 - 23:58 #8
Hej!
På arbejdet, er jeg blevet anbefalet af vores programmører at starte på siden: http://www.codecademy.com/, som skulle være en særdeles pædagogisk tilgang til kodning for nybegyndere:) Har også læst andre steder på nettet, at det er et godt (og gratis) sted at starte.