Avatar billede jens_peter Nybegynder
01. oktober 2013 - 15:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Harddiskes helbred

Hej

Jeg hører gerne om der skulle være en af jer derude, der kender noget til et program, der kan bruges til at kontrollere helbredet på en ganske almindelig WD-harddisk såvel internt som eksternt monteret.

Jeg kender godt til de alm. hvor det overvåges om den går op og ned i omdrejninger og hvad den ellers gør, men det er drejer sig om, om jeg kan tillade mig at bruge disken som systemdisk uden at forvente problemer de første par år.

Jeg har tidligere sat dem ud på et sidespor, da jeg fik problemer, der måske alligevel ikke var forårsaget af harddiskene, jeg har to en på en halv GB og en på en hel GB og årsagen til min mistro til dem er den varme de har kørt i på op til 50 grader.

Jeg har senere måttet lægge systemerne om af andre årsager, der kan have forårsaget problemerne dengang.

Derfor ønsker jeg et godt bud på om jeg skal smide dem ud eller om jeg kan regne med dem en overgang.

Vh Jens Peter
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2013 - 17:08 #1
Du kan tage HDSentinel ned på prøve:http://www.hdsentinel.com/download.php
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2013 - 17:21 #2
Ps. oppe foroven under HARDDISK kan du køre en Short self-test.
Avatar billede milter Ekspert
01. oktober 2013 - 21:59 #3
Hvad med at prøve WD's eget program:

http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=810&sid=3&lang=en

Og du mener vel ikke, at harddiskene er så gamle, at de kun er på 500MB og 1GB?
Avatar billede jens_peter Nybegynder
14. oktober 2013 - 22:41 #4
Hej allesammen

Tak for jeres lødige og hurtige svar, jeg brugte WD'ssoftware, der tog 7-8 timer på det gamle 1 TB drev, som jeg erstattede først på året, fordi jeg troede, at det var fejlbehæftet.

Harddisken bestod uden anmærkninger, så jeg overvejer, at lægge en anden WD på 500 GB i maskinen og måske lade styresystemet køre på den og så nøjes med data på den to TB, der kører det hele nu.

Det burde give en hurtigere maskine, når man kører harddisk-intensive opgaver som videoredigering og lignende, ligesom jeg så kan bruge kabinettet til det gamle 1 TB drev.

Der så kan komme på ferie med data i form af dokumenter, billeder og video på, så det hele ikke forsvinder, hvis der bliver indbrud eller brand her.

Men jeg mangler stadigvæk at få en ældre Verbatim-harddisk på 500 GB kontrolleret, så til det, henter jeg nok  programmet DSentinel, som du H339 foreslog, så egentlig har I hjulpet begge to, men da H339 ikke samler point, så kan du Mitter jo lige så godt få dem allesammen, så hvis Mitter lægger et svar, sørger jeg for det.

Med venlige edb-hilsener

Jens Peter/qweros
Avatar billede milter Ekspert
15. oktober 2013 - 18:32 #5
Held og lykke med projektet :-)

Verbatim får deres harddiske fra forskellige producenter, så vidt jeg ved, så måske kan du bruge programmet fra WD. Den kunne også tænkes at være fra det, som tidligere hed Hitachi, nu HGST. De har et program af samme slags som det fra WD:

http://www.hgst.com/support/downloads
Avatar billede jens_peter Nybegynder
16. oktober 2013 - 12:35 #6
Tak Mitter men grunden til at jeg satte den til var simpelthen, at jeg mente at huske noget fra, da jeg læste vilkårene i sin tid.

Ikke fra det program men fra det program, som jeg bruger til backup af systemdisk og den slags.

Acronis True Image WD Edition

Her fik jeg version 8 i et blad, købte version ni som opgradering og bruger nu det som WD sponsorerer, fordi det ældre program ikke understøtter USB 3.0.

Men betingelsen for at bruge det program er at der er en WD harddisk på systemet, det er ikke nødvendigt at de allesammen er fra det firma.

Så jeg tænkte at det måske var det samme med det program til analyse af harddiskenes helbred.

Sommetider er man jo heldig, det var da nemmere, men til sidst vil jeg slutte med at takke jer begge for hjælpen endnu engang.

Vh Jens Peter