Avatar billede ae03 Novice
16. oktober 2013 - 12:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sammentælle værdier ud fra rullelister

Jeg har et dataark med kolonnerne

dato    Sted    Aktivitet

hvor sted og aktivitet angives ud fra rullelister.

Antal aktiviteter tælles sammen i en celle på baggrund af celler med angivelse af startdato, slutdato, sted og aktivitet. Start- og slutdatoer er skrevet direkte, mens sted og aktivitet til sammentællingen vælges fra rullelister. Jeg kan bare ikke få det til at fungere med hverken makroformel eller tæl.hviser.

Sammentællingen virker heller ikke, når sammentællingsværdierne for sted og aktivitet ikke hentes fra en rulleliste, mens værdierne i dataarket stadig er baseret på listerne. Er det fordi, at Excel ikke kan genkende en værdi hentet fra en liste?
Avatar billede store-morten Ekspert
16. oktober 2013 - 12:59 #1
Måske:
=SUBTOTAL(2;A2:A1000)
Avatar billede ae03 Novice
16. oktober 2013 - 13:09 #2
@Morten: Så vidt jeg kan se, kan subtotal ikke bruges til at sammentælle forekomster af en bestemt type aktivitet baseret på kriterier for dato og sted.
Tanken er, at brugeren af arket skal kunne angive fx startdato 01-04-2012, slutdato 30-06-2013, sted A og aktivitet Kursus og så få en sammentælling af alle kurser på sted A i det angivne tidsrum.
Avatar billede store-morten Ekspert
16. oktober 2013 - 13:22 #3
Ok, så spørgsmålet som en sammentælling på "Liste" sorteret med rulleliste.
Avatar billede ae03 Novice
16. oktober 2013 - 13:40 #4
Måske, det kan jeg ikke lige gennemskue. Noget i stil med fx en matrixfomel på formen {(datokriterium start kolonne A)*(datokriterium slut kolonne A)*(stedkriterium kolonne B)*(aktivitetskriterium kolonne C)}

Med den lille tilføjelse, at det gerne skal være muligt kun at indsætte kriterier for 1, 2 eller 3 af parametrene, hvis det ønskes. Dvs, at hvis fx stedkriterium er tom, sammentælles alle aktiviteter af typen aktivitetskriterium i det angivne tidsrum uafhængigt af, hvor aktiviteterne er afholdt.
Avatar billede vejmand Juniormester
16. oktober 2013 - 14:35 #5
Upload evt. et eksempel her: http://gratisupload.dk/

Post linket til filen herind, sammen med en forklaring på hvad du ønsker, ud fra de data som er i arket.
Så er det lidt lettere at hjælpe dig. :-)
Avatar billede ae03 Novice
16. oktober 2013 - 14:48 #6
Tak for tilbudet, men jeg har lige løst problemet selv. Det var ikke rullelisten, der drillede, men en enkelt fejl i en cellereference. Synes ellers, at jeg havde gennemgået dem med tættekam.

Beklager!
Avatar billede vejmand Juniormester
16. oktober 2013 - 15:01 #7
Ok, husk at lukke spørgsmålet......
Avatar billede ae03 Novice
16. oktober 2013 - 15:03 #8
Jeps, ville lige se, om der kom en hurtig kommentar.