Avatar billede elektro-mik Nybegynder
21. oktober 2013 - 03:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Overførsel af KUN C-drevet til en SSD

Hej - Jeg har købt en Kingston SSD på 120 GB som kom med software fra Acronis. Det er ikke muligt at klone KUN C-drevet med denne software - den vil absolut klone HELE h.d.'en (320 GB), og mit problem ligger i at jeg har 85 GB på D-drevet af min oprindelige harddisk, og har med møje og besvær fået C-drevet ned på 33 GB (hvor jeg har Win8 installeret). Jeg har købt Win8 over nettet og har derfor ikke en DVD, så jeg ka' ikke bare installere den igen på SSD'en.
Jeg er klar over at jeg lige præcist kan ha' både C og D på 120 GB SSD'en, men har ikke lyst til at fylde den op for derefter at slette D-drevet, så jeg har gemt D-drevet på min NAS hvorfra jeg kan kopiere tilbage til min oprindelige h.d. når jeg er færdig - dvs. har slettet hele D-drevet og klonet C + det tomme D-drev, eller værre: at jeg bliver nødt til at sammenføje C og D for at der kun er én partition !?!

Er der nogen der kender til et gratis program der kan klone C-drevet (C-partitionen) alene, over på min 120 GB SSD ?
Avatar billede buttwipe Juniormester
21. oktober 2013 - 06:44 #1
Såvidt jeg husker kan det gøres med dette program:
http://www.easeus.com/backup-software/tb-free.html
Avatar billede claes57 Ekspert
21. oktober 2013 - 09:50 #2
Avatar billede elektro-mik Nybegynder
22. oktober 2013 - 14:01 #3
#2 Hej claes57
Du har fuldstændig ret - Paragon Migrate OS to SSD 3.0 - er et perfekt pgm. til dette, og faktisk ret usædvanligt da det ka' overføre et arbejdende C-drev mens Windows 8 kører ! Det gør det virkeligt let, da man bare sætter SSD'en i den medfølgende USB box, forbinder den til PC'en (helst USB3) og derefter kører programmet fra sin normale HD. Med min Win8 på 32GB og en USB3 forbindelse tog det 11 minutter ! Det er så absolut de bedste 116 kr jeg nogensinde har givet for et program !
Jeg satte SSD'ens SATA stik i SATA1 og min oprindelige HD i igen som SATA2 og programmerne kører lynende hurtigt - opstarten sker på under 10 sek. !
Jeg forsøgte først at sætte den tomme SSD direkte i PC'en (uden at sætte den i USB-boxen) men dét virkede ikke - den forlangte et styresystem: Reboot and select proper bootdevice, selvom den oprindelige HD sad i SATA1, og der var valgt den gamle HD i BIOS'en som første (dvs. anden efter DVD-drevet - jeg er nødt til at ha' mulighed for at boote på DVD - den er gået i sort skærm en 3-4 gange før jeg købte programmet, så det er ikke helt ufarligt !).

Mange tak for hjælpen og med venlig hilsen Mikael
Avatar billede elektro-mik Nybegynder
22. oktober 2013 - 14:04 #4
Ups - jeg regnede med at du fik pointene hvis jeg klikkede på "Skriv et svar" under dit indlæg, men det gjorde den ikke, så gi' mig lige et svar, så jeg ka' gi' dig pointene.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. oktober 2013 - 14:10 #5
bare luk selv - de har lavet deres hjemmearbejde i Paragon mht det program.
Avatar billede elektro-mik Nybegynder
22. oktober 2013 - 17:44 #6
Ja det må man sige - det virker upåklageligt !

Jeg prøvede at sætte min BIOS til AHCI - hva' det så står for ?!? - for at systemet kan udføre Trim (hvilket sku' fordele brugen af de enkelte bit-lagre over hele SSD'en så den holder længere), men dét virkede ikke på min PC. Den gik i sort igen igen, så det slog jeg fra !

Fejlen ligger måske hér :
Inzone (der er Storage Master på TomsHardware.co.uk) sagde :
If you already have your OS installed on another hdd, then you cannot set the mode to AHCI or you will get blue screens. This mode has to be set before you install your OS. You can change the mode after the OS has been loaded but you have to go into the registry to change some settings so you won't get BSOD.

Men igen - tak for hjælpen
Avatar billede claes57 Ekspert
24. oktober 2013 - 12:22 #7
ahci - se indlæg#2 i http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=354428
men det er ikke testet af mig...