Avatar billede mobius6 Juniormester
22. oktober 2013 - 12:23 Der er 1 kommentar

Du har vundet!!

Hej spørgsmålet handler om direct mail kampanger hvor firmaer skriver til folk for at sælge ting eller få folk til at udfylde fx, brugerundersøgelser hvor der senere udtrækkes en præmievinder blandt deltagere. Selve mailen er lovlig da mail lister genereres udfra at folk har deltaget i en konkurrence eller lign. hvor en del at vilkårene er at mailen må¨bruge af "partnere" i markedsførings øjemed.
Så spørgsmålet går ikke på om hvorvidt det at sende en mail er lovligt men ordlyden deri. Er der regler overhovedet? i så fald hvor kan man læse dem.. Det bekymrende er at mange mail insinuerer at brugeren allerede HAR udført en handling (hvilket brugeren ikke har).

fx:

Hej x
Du mangler at bekræfte dine informationer.
Så snart du har gjort dette, har du chancen for x.

Der er intet at bekræfte da bruger aldrig har haft kontakt med afsender.

eller:

Hej x
Den nye iPhone 5 S - Værdi 10.000 kr.
Vi har udtrukket dig med dit fulde navn: xx xxx
Du skal derfor bekræfte hurtigst muligt, så vi kan sende præmien til dig.

igen her er intet at brkræfte da bruger og afsender aldrig før har haft kontakt, og nej bruger har ikke vundet nogetsomhelst.

Så hvor går grænsen, er der regler, hvor kan de læses?

:_)
Avatar billede kiminfarum Juniormester
22. oktober 2013 - 18:50 #1
Hej
Det eneste der er 'vundet' er muligheden for at afgive sine kreditkort oplysninger, så de kan misbruges.

Omtalte firmaer eller nogen der udgiver sig for at være det, har ingen intensioner om at overholde nogle regler overhoved.
Det eneste de går op i er at snyde og bedrage.
Så mail skal bare slettes med det samme.

Så derfor syntes jeg det kan være lige meget hvor evt. regler skulle stå.
Men prøv ar se på Forbruger ombudsmandens hjemme side, der kunne godt stå noget.

- Kim