Avatar billede fendt1975 Nybegynder
18. november 2013 - 15:22 Der er 1 kommentar

Valg af projektor

Der findes mange sider, der behandler valg af TV - men jeg er i vildrede med hensyn til valg af projektor.

Mit behov er projekter til "hjemmebigraf" i nyrenoveret kælderrum. Der er monteret 5.1 souround anlæg. Rummer måler ca. 35 m2, men forholdsvis lavt til loftet 2,05. Endevæggen måler således 4,5 (bredde) x 2,05(højde).

Jeg vil gerne finde fornuftig løsning pris og kvalitet og fandt løsning i Hifiklunne med Benq 1070 inkl. lærred 76 tommer.

Men så kom til at google, og nu er jeg mere forvirret end jeg var før. Cinemashoppen er mærker som man ikke umiddelbart finder andre steder.

Lad mig høre fra nogle med nogle praktiske gode erfaringer, herunder valg af billedestørrelse, projektor m.v.

Projektor sammenkobles med Denoncenter, herunder PC, TVtuner, DVD, gamekonsoller m.v.
Avatar billede PeterMejer Novice
22. december 2013 - 08:56 #1
Hej Fendt,

Vedr. projektor ved jeg godt, hvad jeg synes er fedt, men det rykker godt i pengepungen. :-)

Generelt er billedstørrelse defineret af afstand til betragter tættest på  - og længst fra og der siger man i snit maks. betragtningsafstand er 6 x billedhøjde. Det er ikke hensigtsmæssigt at lærredet er mindre end ca. 120 cm over gulv, hvis alle siddende skal kunne se. dvs. at din billedhøjde bliver ca. 75 cm. (Der går lidt fra til lærredskassetten). Et 16:9 forhold bliver derfor en maksimal billedbredde på 120 cm. Det bliver til ca. 63" billedstørrelse. Alternativet kunne være f.eks. en Sharp Aquos skærm (f.eks. LC70LE747E). Det koster ikke alverden længere og dem har jeg gode erfaringer med.
Jeg håber at det gav dig lidt at gå videre med.
God jul.
//Peter