Avatar billede Lasse Novice
19. november 2013 - 19:10 Der er 7 kommentarer

Monitoring af båndbredde forbrug per bruger i real time

Hej,

Jeg er IT administrator på mit arbejde, og får jævnligt brok omkring at internettet er langsomt. Jeg ved det skyldes at nogle af vores brugere downloader/uploader store filer, men jeg kan ikke finde ud af hvem. Det jeg godt kunne taenke mig er at se hvem der bruger internettet pt. i realtime.

Alle brugere gaar igennem vores gateway, saa her ville det vaere perfekt at tjekke. Desvaerre har vores router ikke bandwidth usage funktionaliten, men jeg er villig til at koebe een router der har dette indbygget eller een hvor det kan installeres. Jeg soeger ikke en PC loesning, mere end billig router.

Hvad siger eksperterne?
Avatar billede chalde Seniormester
19. november 2013 - 20:57 #1
Hvor mange brugere?
Hvor kraftig forbindelse?
Avatar billede Lasse Novice
19. november 2013 - 21:30 #2
20 brugere, 60mb/s down, 2mb/s up
Avatar billede leif Seniormester
21. november 2013 - 22:57 #3
Hvis jeres forbindelse er 60/2 så har du problemet der efter min mening.

Du har 2 i upload på en 60 download (Nysgerrig: Hvem leverer en forbindelse sådan)

Men enten Cisco eller OpenSource fx. pfsense kunne være en mulighed.
Avatar billede Lasse Novice
22. november 2013 - 00:43 #4
Hej Leif,

Tak for svar, jeg sidder paa den anden side af atlanten I Mexico hvor de tilbyder denne forbindelse. Desvaerre er CISCO ud over mit budget, og pfsense virker til primaert at vaere en PC loesning.

Jeg har imellem tiden kigget lidt paa dd-wrt og dens soester tomato. De har monitorering af bandwidth usage pr bruger I realtime, jeg vil proeve dette.
Avatar billede chalde Seniormester
22. november 2013 - 08:58 #5
#4 Umiddelbart også et ok valg, såfremt du kan finde en enhed med fornuftig power alt afhængig af antallet af brugere og sessions.
Jeg kører Shibby's Tomato på en Linksys E900. Det fungerer glimrende til husbehov, men til 20 brugere ville jeg være nervøs for dens power (jeg kan godt få den til at brage ved +10k sessions).
CPU: 300mhz (BCM5357)
Ram: 32mb
Flash: 8mb

Så hvis det skal være ddwrt/tomato/lign, så kig på hardware der kan byde på mere end ovenstående.

Men udover det, så giver den god mulighed for overvågning af forbindelser.

Noget andet du kunne tage et kig på, er Mikrotik's Routerboard. Der får virkelig meget for pengene (regner med at skifte min E900 ud med en Mikrotik når vi får fiber). http://routerboard.com/
Du kan tage et kig på RouterOS her: http://demo.mt.lv eller http://demo2.mt.lv
Avatar billede leif Seniormester
22. november 2013 - 08:59 #6
pfsense er en firewall/router løsning, reelt er din router blot en mini computer med et styresystem på, så pfsense installeres på en lille computer med 2 ethernet porte og så bliver den ene WAN og den anden LAN
Avatar billede cryforsoul Nybegynder
23. november 2013 - 00:14 #7
Hej Gooky,

Inden du går ud og bruger penge på at købe noget udstyr, prøv at scanne netværk når linjen er langsomt. LAN Scanner, på den måde kan du se hvem der er på og hvilken porte de har åben. Siden at det er i Mexico, så kunne da godt sidde en og henter film, med et downloads program Utorrent osv. Da det er ikke alle i mexico der vil ha råd til sådan en forbindelse.

hvis det er firma pc de har og tager dem med hjem, så er jeg sikker på at du har en downloads program et sted i netværket.

så vil du kunne finde synderen, da han/hun vil have en port åben omkring.22.000-55.000

måske højer, det vil være helt tydeligt at se . prøv

http://www.radmin.com/download/previousversions/lanscanner.php

Den burde kunne gøre jobbet, hvis du ikke finder nogen, så det klart.

så må du til lommen.

god jagt ;)