Avatar billede perhans Novice
10. december 2013 - 11:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Netværks protokol til intern maskin kommunikation

Hej,

Jeg har brug for at vide noget om netværks protokoler eller bus standarder til kommunikation mellem forskellige moduler internet i en maskine, dvs. afstandene er forholdsvist korten men kan godt være op til 5 meter. Kommunikationshastigheden skal være op til 100 kHz og det ville være rart hvis de fysiske forbindelser mellem modulerne var via gængse standarsstik de er nemme at montere, så som RJ45. Standarden skal være åben og almindeligt brugt (industristandard). Hvad vil I foreslå man bruger her?
Avatar billede sonalias Seniormester
10. december 2013 - 12:02 #1
CANBUS
Avatar billede sonalias Seniormester
10. december 2013 - 12:04 #2
/ethernet/FieldBUS/PLC... Men i skal vel have nogle til at implementere standarden? Kan også være en simpel UART
Avatar billede perhans Novice
10. december 2013 - 13:05 #3
Ja, har også set på CANBUS, men er det så CANBUS eller CANBUS FD eller kommer det ud på et? Hvad med den fysiske forbindelse, er det D-Sub 9 eller kunne man også bruge RJ45 hvis man havde lyst til det (er godt klar over problematikken i at lave signe egne proprietære løsninger)?
Avatar billede perhans Novice
10. december 2013 - 13:07 #4
Og tak for svaret :-)
Avatar billede sonalias Seniormester
10. december 2013 - 13:23 #5
Et stik er bare et stik, så du kan bruge lige det stik du har lyst til bare der er ben nok... :)
Avatar billede perhans Novice
10. december 2013 - 13:38 #6
Der har jeg så nogle kolegare der vil være uenige med dig, men det er muligvis rigtigt i dette tilfælde :-)
Avatar billede sonalias Seniormester
10. december 2013 - 14:38 #7
De kan være nok så uenige de vil, men med det information jeg har fået har jeg ingen grund til at tro at der er tale om småsignal og derfor antager jeg ikke at indstråling vil være af voldsom betydning, og da slet ikke ved de lave frekvenser du nævner. Held og lykke med projektet
Avatar billede perhans Novice
10. december 2013 - 14:46 #8
En ting jeg ikke forstår er hvor dan message ID håndteres i praksis fordi det jo både er et ID i traditionel forstand og en proritering af pakken, hvis jeg har forstået det rigtigt, og i vores system har vi f.eks. en målenhed som nogle gange vil sende data ud som er lav prioritet og andre gange SKAL det bare igennem ASAP, hvordan håndtere man det?
Avatar billede sonalias Seniormester
10. december 2013 - 20:18 #9
En prioritet er en prioritet, så den er typisk fast. Så må du jo vælge hvad der er vigtigst, sådan fungerer al kommunikation desværre nu engang. Typisk med ethernet har man fordelen af at en "message buffer" ligger i routeren og man derfor ikke selv skal lave en. I jeres tilfælde er en CANBUS på typisk 1mbit og i derfor har rigeligt med båndbredde. Ellers skal man jo lavere noget med at de bliver ved med at prøve indtil de er kommet igennem. (Det der typisk kendetegnes ved en TCP ethernet connection som handshake / acknowledge)
Avatar billede perhans Novice
18. december 2013 - 14:46 #10
Nu viser det sig at 1Mbit er for lidt, vi skal mindst bruge 10Mbit, mellem nogle af komponenterne, hvad skal man så vælge? Kan man ikke bruge Ethernet?
Avatar billede sonalias Seniormester
19. december 2013 - 13:10 #11
Jo kan man godt, men kræver at alle komponenter understøtter IP protokol. Men har ikke lige andre gode industristandard bud på andet end ethernet der understøtter de hastigheder... men lyder voldsomt... Vi har personligt baseret et 250 node sensornetværk på 250 kbit forbindelse, så lyder voldsomt... :)
Avatar billede perhans Novice
19. december 2013 - 13:26 #12
Grunden er at vi har et reguleringsloop der skal have en 32 bit pakke date overført med en frekven på 100-200 kHz og så er 1Mbit i underkanten.
Avatar billede sonalias Seniormester
19. december 2013 - 14:53 #13
Av det kan jeg godt se, men umiddelbart lyder det som om at jeres regulering ville kunne køres closed loop med sit eget "netværk". Typisk ville jeg holde regulering og netværk adskilt. Er der mulighed for at trække en ledning til denne ene (sensor kilde)?... Alternativet vil forårsage forstyrrelser i jeres regulering pga. forsinkelser, eller lange delays på de andre pakker ved jitter.