Avatar billede cocodot Nybegynder
13. december 2013 - 10:55 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

skabelon - kopiere tekst og makroer uden at tage typografier med fra en oprindelige tekst

hej hvor dan gør man ovenstående? for hvis man vælger at indsætte tekst uden formatering forsvinder makroerne...

please hjælp :)
Avatar billede cocodot Nybegynder
13. december 2013 - 11:09 #1
nej jeg mener feltkoder - ved ikke om det er det samme som makroer?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. december 2013 - 11:13 #2
Felter (som indeholder feltkoder med instruktioner til Word) og makroer er to helt forskellige ting.

Word tilbyder forskellige former for indsættelse af kopieret indhold. Valgmulighederne afhænger af konteksten og af Word-versionen.

Det er ikke muligt at indsætte tekst uden formatering og samtidig bevare felter. Alle felter omdannes på den måde til almindelig tekst.

Du kan evt. gøre sådan.
1. Kopier indholdet i kildedokumentet og indsæt det i et nyt, tomt dokument. Bevar formatering i første omgang. Det betyder, at felter også bevares.

2. Marker det hele i det nye dokument. Skift så typografien på det hele til Normal. Tast Ctrl+Mellemrum og Ctrl+Q for at rydde al direkte formatering fra indholdet.

3. Kopier det "rensede" indhold og indsæt det i måldokumentet. Bevar formatering. Felter bevares stadig.

Da måldokumentet i forvejen med sikkerhed indeholder en typografi med navnet Normal, og da du har renset teksten helt for "snavs", bliver der ikke kopieret ekstra typografier med.

BEMÆRK: Hvis teksten i kildedokumentet er formateret med typografier, der har samme navne som typografier i måldokumentet, sker der ikke noget ved at indsætte med formatering direkte i måldokumentet. Så vil indholdet bruge typografidefinitionerne i måldokumentet, og der kommer ikke ekstra typografier med.
Avatar billede cocodot Nybegynder
22. december 2013 - 15:53 #3
Tusind tak det er en smart måde at gøre det på. tak:)