Avatar billede splitbus Nybegynder
17. december 2013 - 12:10 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke logge på NAS udefra internettet

Opsætningen er :
Router : Asus RT-AC66U
NAS : Mac Mini (Early 2009) med ZalMan Dual HDD Docking Station

Macmini'en har IP 192.168.1.92 og jeg har forsøgt med DMZ opsætningen og Port Videresendelse, men jeg kan ikke komme i kontakt med ZalMan'en udefra

Nedenstående er opsætningerne af DMZ & Port Videresendelse :
https://www.dropbox.com/s/7ouf8wxt50hlvy1/Sk%C3%A6rmbillede%202013-12-17%20kl.%2012.04.29.png
https://www.dropbox.com/s/og70ze7sfikpkw3/Sk%C3%A6rmbillede%202013-12-17%20kl.%2012.05.16.png

Port opsætningen på PV har også været 20,21 - port 21 men heller ikke dette hjalp

Er der nogen der kan hjælpe ?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2013 - 14:06 #1
de 192.168.1.92 er på dit lokale net, udefra har du en anden ip ind til router - se den på http://www.minip.dk/
hvis du ikke har (betaler for) en fast ip-adresse, så skifter den en gang i mellem - så hvis du vil bruge det fremover, så bør du få en fast adresse (kontakt din web-udbyder).
Avatar billede splitbus Nybegynder
17. december 2013 - 14:40 #2
Jeg har statisk IP udefra og det er denne jeg forsøger at kontakte, men får at vide at den ikke eksisterer, uanset hvad jeg putter bagpå ( :20 / :21 / ? )

Ser opsætningen i Routeren OK ud ?
Kan man ha både Port Videresendelse & DM aktiv på samme tid.

Har IP hos TDC Bredbånd. Skal de gøre noget for at det virker ?

Har fået modem fra TDC, såjeg selv bestemmer hvilken router jeg bruger.
Syntes at da jeg havde TDC Routeren, behøvede jeg bare at indtaste DMZ IP på min LG NAS
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2013 - 14:55 #3
jf https://www.dropbox.com/s/7ouf8wxt50hlvy1/Sk%C3%A6rmbillede%202013-12-17%20kl.%2012.04.29.png
portinterval (jf forklaringen i toppen) skal angives som 22:23 og ikke 22,23
Avatar billede splitbus Nybegynder
17. december 2013 - 19:29 #4
KAn det være min MacMini der driller?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2013 - 19:37 #5
prøv i første omgang at få kontakt til minimac, og derefter til disken.
Avatar billede chalde Seniormester
18. december 2013 - 07:56 #6
Hvad bruger du af services til at give adgang til din mac? FTP? Webserver? Andet?
Avatar billede splitbus Nybegynder
18. december 2013 - 11:36 #7
Jeg har ingen problemer lokalt heller ikke via afp fra MBP til MacMini'en

Vil tro det allerede er måde jeg forsøger at komme igennem til MacMini'en først

Bruger ingen ting på MM'en ? Altså har ingenting kørende på MM'en ?
Avatar billede splitbus Nybegynder
18. december 2013 - 11:44 #8
Skal jeg ha OS X Serverkørende på MM'en ?
Avatar billede chalde Seniormester
18. december 2013 - 12:40 #9
Altså den boks du nævner, ZalMan Dual HDD Docking Station (søgning giver http://goo.gl/wxbdx8 ), er jo en "dum" boks. Dvs. den har ingen services eller andet selv, til at tage imod forbindelser ude fra. Værten, din MM, skal derfor have services konfigureret til at tage imod forbindelserne og give adgang til disken/diskene (ftp, webservice, andet).
Avatar billede splitbus Nybegynder
18. december 2013 - 15:08 #10
Så det vil sige jeg SKAL ha OS X Server installeret på MM'en ?
Avatar billede chalde Seniormester
18. december 2013 - 16:07 #11
Der skal være et eller andet operativsystem på ja. Det behøver ikke nødvendigvis være OS X Server (som i øvrigt er discontinued som et standalone produkt).
Avatar billede splitbus Nybegynder
18. december 2013 - 17:19 #12
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med operativ system. Der er jo OS 10.9 på MM'en.

Man kan da stadig hente / købe OS X Server i App Store.

Kan OS X Server hjælpe mig med mit problem eller er der andre Apps der er bedre ?
Avatar billede chalde Seniormester
18. december 2013 - 17:54 #13
Ja. Og server er smelted sammen med osx nu. Før i tiden var det et selvstændigt os. Men der er ikke sikkert du har behov for det.
Hvordan er det præcis du vil tilgå disken fra nettet? FTP, via browser, andet?
Avatar billede splitbus Nybegynder
18. december 2013 - 19:32 #14
Jeg havde primært tænkt mig at kunne se en film der ligger på MM'en ude fra nettet, f.eks fra iPad eller MBP
Vil også kunne DL filer fra f.eks Mucommander eller lign. prg
Avatar billede splitbus Nybegynder
20. december 2013 - 22:32 #15
Har løst problemet .....

Man skal selvfølgelig ha åbnet for "Ekstern Log Ind" i System Indstillinger / Deling :(
Men da der ikke er FTP understøttelse i Maverick skal man også køre kommando denne prompt i "Terminal" :
sudo -s launchctl load -w /System/Library/LaunchDaemons/ftp.plist

TAK'er for alles input
Avatar billede splitbus Nybegynder
23. december 2013 - 16:59 #16
chalde, ligger du et svar ?
Avatar billede splitbus Nybegynder
16. januar 2014 - 04:46 #17
.