Avatar billede rasmuzzen Nybegynder
17. december 2013 - 23:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Foretrukken datainterface fra en mobil app.

Jeg skal i gang med et projekt hvor jeg skal registrerer nogle patienters madindtag, og de skal så oplyse mig om deres velbefindende/anfald ift. dette. Jeg skal have en masse parameter frem og tilbage på en aspx baseret  hjemmeside version. Men jeg skal samtidig bruge en del af projektet til at lave et par mobile apps, så jeg tænker at lave database logikken på 2 måder. Almindelig koblet data samt via webservice.
Mit spørgsmål går på. Hvis man skal udveksle data med en database server fra en mobil app (iphone / android / microsoft) er det smarteste for at det er kompatibelt med disse platforme så ikke at lave webservices. Jeg tænker at lave logikken i microsoft wcf programmeret i C#. Data udveksles via xml. De kan alle 3 telefontyper vel læse. Nogen har fortalt mig at apple er begyndt at se lidt skeptisk på apps til deres mobiler hvor der bare er "hul" til en html5 hjemmeside på en anden server, så jeg tænker i at lave 3 apps. Det er ikke voldsomt hvad appen skal kunne. I øvrigt ikke noget jeg skal tjene penge på.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2013 - 23:51 #1
Til mobil anbefaler man normalt JSON/HTTP fremfor XML/HTTP.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2013 - 23:54 #2
Og du skal vel have lavet noget a la:

browser----(HTML/HTTP)----ASP.NET web front----(call)--|
                                                      |--backend
app--------(JSON/HTTP)----WCF web service------(call)--|
Avatar billede rasmuzzen Nybegynder
18. december 2013 - 09:33 #3
Hej Arne, ja den oplysning at det er JSON/HTTP havde jeg også googlet mig til :)

Fin lille illustration.

Når man nu skal sende eks. 3 parametre til en wcf web service, hvad er så den mest almindelige kommunikation. Jeg forestiller mig, at jeg har servicen defineret, og så kan jeg kalde den helt almindeligt, som jeg gør med andre webservices.
Men hvis alt skal kommunikere via JSON, så er det jo en JSON "record" jeg skal sende afsted, er det normal fremgangsmåde, eller er metoden med kald til veldefinerede funktioner på wcf servicen mest almindelig (det er ihf. det nemmeste for mig). Jeg kunne godt ønske lidt dialog omkring, er det den rigtige tangent jeg er på vej ud af, jeg har absolut ingen erfaring med Android og iOS. JSON har jeg rodet lidt med ifm. jeg fandt EEG service inde bag ved danmarks radios hjemmeside.
Nu ligger dette spørgsmål i C# fordi det er sproget jeg benytter til min WCF service, jeg syntes ikke at se at denne side har lavet et forum til mobile apps / delt i de 3 største styresystemer. Har jeg overset noget. Nogen der kan anbefale andre hjemmesider til mobil app skrivning.

MVH
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2013 - 02:58 #4
Du definerer vel din service i WCF og C#.

Saa er det dem som skal kalde den som finder ud af hvordan.

Det ved Android og iOS udviklere hvordan de goer i deres respektive sprog.
Avatar billede rasmuzzen Nybegynder
19. december 2013 - 09:41 #5
Yep, det du har skrevet indtil videre var også mine tanker, jeg har bare før haft skrevet til et system inden for noget dørstyring på hoteller. Her skulle jeg sende data frem til kontrollen et sted i danmark indpakket i xlm. Det var noget øv.
Så klarhed over at mine tanker om veldefineret logik med kald til funktioner udefra er rigtig godt at have.

Arne_v, du er mere på her inde end mig, ser du sjældent mobil app programmører her med spørgsmål. Hvis du har set nogen hvilket emne forum har de så kastet sig over. Syntes lidt det burde have sin egen kategori, med de forskellige styresystemer neden under.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2013 - 04:31 #6
Det kan altid diskuteres hvad der er nemt og hvad der vanskeligt.

Men der er en million eksempler derude.

Google:

android web service call rest json

ios web service call rest json

De finder ud af det!
Avatar billede rasmuzzen Nybegynder
07. januar 2014 - 21:36 #7
Yep, det går rimeligt, hænger i det andet spørgsmål du lige så, men for søren et langsomt miljø.

Min bærbare har dog en feature fra intel man kan slå til så den kan kører virtuelle miljøer noget hurtigere end min HP 8100 elite på arbejdet, snooooork. Har også ramt en del blindgyder. Når man bruger eks. youtube og andre sider til inspiration, skal man helst finde indlæg der er nyerer end ca. 2012. Webrequests må ikke foretages på hovedtråden i programmet i Android Studio, det skal foregå via egen tråd. Den tog lidt tid at finde. Hold da op jeg har haft en del "Programmet er holdt op med at virke".

Emulatoren skal der også nurses lidt om, ikke mindst "husk at vælge en Intel processor emulator". Den anden som er std. kan godt køre, men den fejler meget. Men som sagt går det fremad. Når bare der ikke er for mange forstyrrelser på arbejdet når man en del.
Bare smid et svar, jeg smider nok flere spørgsmål over tid.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. januar 2014 - 02:13 #8
svar