Avatar billede brytcher Nybegynder
01. januar 2014 - 19:43 Der er 21 kommentarer

Overføre Video 8 til PC

Som overskriften fortæller, vil jeg gerne overføre fra Video 8 til fil på min PC. Har et gammelt Sony CCD-TR360E som har en Video out, en Audio out og en "RFU DC OUT" (hvad er dette?).

I min lille simple hjerne tænker jeg at jeg kan bruge et kabel med USB i den ene ende og så 2 ben i den anden - til video og lyd. Og så noget software på PC'en. Men er det så let? Og hvis ja, nogen der kan anbefale software? Og hvis det ikke er så let, hvad skal jeg så gøre?

På forhånd tak for hjælpen...

Mvh
Bjarne
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2014 - 23:57 #1
Hej Bjarne og godt nytår.
Ja det er så let.
Du skal bruge det der hedder en "video grabber", som sættes mellem dit kamera og din pc. Med denne grabber kan der typisk også software der følger med til at overføre med.
De fås fra knap 300 kr og opefter.
Denne her er uden software som jeg ser det:
http://www.proshop.dk/Video-audio-grabber/LogiLink-Video-Creator-USB-2.0-2217136.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2014 - 00:00 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2014 - 00:03 #3
Du skal lige være opmærksom på at grabberen understøttes af dit  styresystem.
Avatar billede ranni Forsker
02. januar 2014 - 14:58 #4
Hvis du har meget materiale, der skal overføres, kan du (efter min egen erfaring) indstille dig på, at du får kvalitet som du betaler for.
Jeg har købt mange grappere men er endt med Pinnacles lidt dyrere Dazzle 600-700 kr.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2014 - 15:04 #5
Tak ranni for indlæg.
De gange jeg selv har overført fra kamera og vhs video, har jeg brugt det tv kort jeg har i min pc.
Jeg har ikke selv erfaring med disse grabbere.
Så tak for indspark i tråden :-)
Avatar billede brytcher Nybegynder
02. januar 2014 - 15:17 #6
Og jeg siger også tak til jer begge for svar. Kikker lidt nærmere på de Grabbere. Undrer mig dog lidt - det du linker til 220661, har 4 udgange (eller hvad det nu hedder). Mit gamle Video 8-kamera har en Video out, en Audio out og en "RFU DC OUT" (hunstik selvfølgelig). Jeg kan vel så bare bruge kabler med "han" i begge ender for at koble det til, men kan jeg bare nøjes med at bruge 2 eller 3 ben fra Grabberen?

Håber det er til at forstå - har ikke lige check på termerne.....

Og godt nytår!

Mvh
Bjarne
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2014 - 15:40 #7
Så vidt jeg kan læse er
Gul= video
Rød= højre lydkanal
Hvid= venstre lydkanal
Sort= S-videoindgang
Avatar billede ranni Forsker
02. januar 2014 - 15:42 #8
Det er korrekt, der 4.
Der er 2 lyd og 1 video, og så er det man kalder S-video sammensat stik.
Du skal bare bruge 1 lyd og 1 video de såkaldt component-kabler.
Kablerne på grapperen går direkte ind i dit gamle kamera.

Hedder dine bånd ikke Hi8 eller er det endnu ældre ? ?
Avatar billede ranni Forsker
02. januar 2014 - 15:49 #9
>Hov  se bort fra mit svar det skulle kun være en kommentar.

Det sidste stik er også et sammensat stik , hvor du skal have en adapter eller et specielt kabel med mulighed for tilslutte til grapperen, glem det.
Avatar billede brytcher Nybegynder
02. januar 2014 - 16:14 #10
Ser ud til at alle hedder Video 8.....

Så prøver jeg at bestille sådan en Grabber. Tror jeg lægger ud med den billige, så må jeg se om det er OK.....
Avatar billede ranni Forsker
02. januar 2014 - 16:20 #11
Hvilke programmer har du til modtage/behandle signaler (hvis der nu ikke er god software med grapperen
Avatar billede brytcher Nybegynder
03. januar 2014 - 13:58 #12
Lige nu har jeg ikke noget - tænkte at jeg kunne finde et eller andet på nettet. Har du nogen forslag?

Mvh
Bjarne
Avatar billede ranni Forsker
03. januar 2014 - 15:02 #13
Du kan som regel hente diverse programmer på prøve i 14 dage gratis.
http://pinnacle-studio.soft32.com/free-download/?lp=dsa&tg=dk&kw=_cat%3Asoft32.com&mt=b&ad=31507497002&pl=&ds=s&gclid=CJyF2smR4rsCFUcV3godbxoAIQ.
Det er downloads til Pinnacle Studio 15.
Hvis du vælger den, kan jeg måske hjælpe (hvis jeg husker alt) når du løber ind i vanskeligheder, for det gør du garanteret, der er altid noget, der ikke gør, som "mor" siger.
Ellers er der hjælp at hente fra andre i dette forum.
Avatar billede ranni Forsker
03. januar 2014 - 15:05 #14
Hov !!!
Pas på de ekstra programmer, der følger med downloadsene, der skal som regel fjernes nogle flueben.
Avatar billede brytcher Nybegynder
03. januar 2014 - 15:13 #15
Mange tak. Jeg får lige bestilt hardware og kikker videre når jeg har det.

Mange tak for hjælp så langt....

Mvh
Bjarne
Avatar billede brytcher Nybegynder
17. januar 2014 - 10:59 #16
Har fået Video-grabber'en, men det kniber lige med tiden...håber at få set på det meget snart.....
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2014 - 14:57 #17
Det er i orden :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
23. januar 2014 - 09:57 #18
Lige en vigtig ting:
Hvis du har S-video output på dit kamera, skal du benytte dette - og IKKE det (som oftest) gule Composite video stik, når du overfører. Det siger sig selv, at grabberen/capture-enheden, du anskaffer dig, også skal understøtte S-video.

S-video (S-VHS) giver bedre billedkvalitet end det ofte farve-mudrede komposit-signal, som kun yder gamle VHS-bånd retfærdighed. Hi8 har bedre opløsning, så derfor er det vigtigt, at du benytter S-video udgangen.

Component blev nævnt ovenfor af Ranni, men jeg tror, der skulle ha' stået "composite" (sammensat) video i stedet.

Component er en nyere standard, der giver langt højere analog billedkvalitet end Composite. Men den understøttes helt sikkert ikke af et gammelt Hi8 kamera med 20 år på bagen.
Avatar billede brytcher Nybegynder
09. februar 2014 - 19:37 #19
Tak for kommentar. Havde ikke set dit indlæg, så beklager at jeg ikke har kommenteret før nu.

Jeg har lige lidt for mange ting om ørene lige nu, så der går lige lidt endnu inden jeg får set på det.....

Mvh
Bjarne
Avatar billede Aphaca Nybegynder
08. juli 2014 - 14:05 #20
Hej Brytcher.

Jeg bruger selv en videograbber fra Ezcap, som jeg fik igennem coolstuff, den fungerer upåklageligt og det medfølgende program er nemt at bruge.

Der medfølger en Scart adapter hvor der er indgange til composit video(gul) S-Hvs (sort med en masse ben) Hvid og Rød for audio L og R. Disse kabler kobler jeg blot til kameraets eller min VHS maskines tilsvarende udgange og vupti så reagerede grabberen når jeg aktiverede capture fanebladet.

Alternativt har jeg af og til brugt et tv-tuner kort, men da det stod af valgte jeg at satse på Grabberen som jeg er meget tilfreds med. Du kan se den på linket herunder, god fornøjelse og god sommer.
http://www.coolstuff.dk/EasyCAP_Video_Capture
Avatar billede brytcher Nybegynder
08. juli 2014 - 15:56 #21
Tak for svaret. Af forskellige årsager, har jeg ikke fået kikket videre på dette, men det kommer vel på et tidspunkt.

Mange tak til alle. Skal nok ved lejlighed få givet nogle point.

Mvh
Bjarne