Avatar billede dobbel_mango Praktikant
23. januar 2014 - 20:39 Der er 9 kommentarer

Billig trådløs router, der kan kaperer mange netværk

Hej Eksperter

Jeg bor på et rigtig stort kollegium, hvor der selvfølgelig er mange trådløse netværk. Samtidig er kollegiet opbygget af store betonblokke - altså ikke de bedste betingelser for wifi.

Ikke desto mindre vil jeg godt have muligheden for et ok trådløst netværk. Kan I anbefale en nogenlunde billig (maks 500,-) wifi-router, der vil kunne begå sig i disse omgivelser.

Da jeg bor i en etværelses behøves den altså ikke stor rækkevidde men et stærk signal. Min computer er en Macbook Pro, hvis det er relevant.

Mvh
dobbel_mango
Avatar billede milter Ekspert
23. januar 2014 - 21:29 #1
Hvorfor har du brug for at kunne gå gennem betonmure? De mange betonmure burde da netop beskytte dig mod forstyrrelser fra andres netværk :-)

I en etværelses vil 99,9% af alle routere garanteret være tilstrækkeligt til dit eget trådløse netværk :-)
Avatar billede dobbel_mango Praktikant
23. januar 2014 - 22:05 #2
Jeg mener bare at have hørt, at betonvægge forstyrrer signalet, så det har egentlig ikke så meget at gøre med, at den skal kunne gå igennem beton. Men det har nok ikke den store betydning for signalet :)
Avatar billede milter Ekspert
23. januar 2014 - 22:21 #3
Betonmure har kun betydning, hvis signalet skal gennem dem, dvs. signalet bliver svagere.

Hvis du har dit eget stik til internetforbindelse og din egen router/access point, så kan betonmurene kun være til din fordel med kun eet værelse :-)

Medmindre, selvfølgelig, du går i panik, hvis ikke din Macbook og Facebook er indenfor rækkevidde 24/7/365 :-)
Avatar billede dobbel_mango Praktikant
23. januar 2014 - 22:44 #4
Nuvel, så kan jeg jo nøjes med en fornuftig standard router... eller hvad? Hvad med forstyrrelser fra alle de andre trådløse netværk - kan der ikke opstå noget interferens der?
Avatar billede milter Ekspert
23. januar 2014 - 23:07 #5
Jo, andre trådløse netværk kan godt forstyrre, men hvor meget, det finder du først ud af, når du har sat det hele op. Her gælder det først og fremmest om at finde ud af, hvilke kanaler der bruges mest af de andre beboere og så undgå dem. Kig på linkene herunder:

http://www.computerworld.dk/art/116187/8-gode-raad-hjaelp-dit-traadloese-netvaerk-op-i-hastighed

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23165

http://www.comx.dk/bedre-wifi/

Et forslag: Da du formentligt ikke har de helt store afstande til nogle dele af værelset, så vil et kabel mellem internetstikket og din Macbook give dig en både hurtigere og mere stabil forbindelse.
Avatar billede milter Ekspert
23. januar 2014 - 23:25 #6
Og ja, enhver standard router med trådløst access point (det har de vist alle) vil kunne bruges. Herunder er et udvalg til priser mellem 250 og 400 kr., som jeg kan anbefale dig at kigge på:

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/router.aspx?pris=(130-500)&count=12&sort=TotalPrice&rlm=Gallery
Avatar billede dobbel_mango Praktikant
23. januar 2014 - 23:54 #7
I øjeblikket (og siden jeg flyttede ind) har jeg brugt kabel, hvilket selvfølgelig fungerer upåklageligt. Men jeg vil gerne have muligheden for trådløs, da det selvfølgelig er dét lettere, og at venner+studiekammerater kan få internetforbindelse uden det helt store lan-setup :)

Mange tak for links og hjælp - jeg kigger nærmere på det :)
Avatar billede milter Ekspert
24. januar 2014 - 00:26 #8
Velbekom og held og lykke med projektet :-)
Avatar billede magic-mouse Novice
24. januar 2014 - 08:02 #9
#3 - Ikke helt korrekt, da signalet fra routeren ikke kan gå igennem vægen refekteres den tilbage i rummet. Hvis man har ee alt for kraftig antennesignal, så kan der opstå en ekko effekt af signalet, på samme måde som hvis du har 2 Accesspoints stående ved siden af hinanden.

Problemet er dog let løst, ved at trække routeren ca 1 meter væk fra hjørnet.