Avatar billede Yoshio Nybegynder
28. januar 2014 - 00:50 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Excel: Ændre alfabetisk navneliste til tilfældig navneliste

Jeg har en navneliste med 100 personer i alfabetisk rækkefølge i et Excel ark. Denne liste vil jeg gerne have ændret til en navneliste, hvor navnene står i helt tilfældig rækkefølge.

På nettet findes nogle forslag, men ikke pædagogiske nok for mig.

Kan jeg få hjælp til denne opgave Gerne så detaljeret og idiotsikret som overhovedet muligt. På forhånd tak.

De bedste hilsner
Yoshio
Avatar billede store-morten Ekspert
28. januar 2014 - 05:28 #1
Opret en hjælpe kolonne med formlen =SLUMP() og sorter efter denne.
=SLUMP() --> giver helt tilfældig rækkefølge, hver gang der beregnes.

Se eksempel her: http://gupl.dk/706758/
Avatar billede Yoshio Nybegynder
28. januar 2014 - 09:34 #2
Tak, men selvom jeg opretter en ekstra kolonne og skriver =SLUMP()og trykker enter sker der ikke noget? Jeg er begynder i Excel. Min udgave er 2010.
Avatar billede store-morten Ekspert
28. januar 2014 - 09:50 #3
Du skal jo sorterer efter kolonne med SLUMP formlen ;-)
Avatar billede Yoshio Nybegynder
28. januar 2014 - 11:09 #4
Når jeg sætter de 100 navne ind i dit ark bliver det ikke sorteret i tilfældig rækkefølge. Hvordan skal indstillingerne for sortering være udover den skal stå på slump. Kan du detaljere forklaringen?
Avatar billede store-morten Ekspert
28. januar 2014 - 11:26 #5
100 navne ind i kolonne A1:A101
Formlen =SLUMP() i kolonne B2:B101

SLUMP ændres ved at trykke F9

Sorterer efter SLUMP (kolonne B)
Se: http://gupl.dk/706766/
Avatar billede Yoshio Nybegynder
28. januar 2014 - 12:47 #6
Hej Morten.
Jeg er godt nok tungnem i Excel. Jeg starter med at sætte de 100 navne ind i kolonne A (nogen breder sig godt nok udover kolonnerne B og C). Skal jeg starte navnene fra plads A1 eller A2. Derefter sætter jeg formlen SLUMP() ind i kolonne B på plads B1. Skal der skrives noget i parantesen? I dit eksempel er der jo talværdier fra B2 til B16,men jeg får ikke talværdier frem bortset fra B1 linien. Hvad gør jeg galt?
Vil du prøve en gang til med eksemplet på 100 navne.

De bedste hilsner
Ole
Avatar billede store-morten Ekspert
28. januar 2014 - 13:39 #7
Gør kolonne A bredere.
Start med navne i A2, og overskrifter i række 1.
Der skal stå =SLUMP() i B1, B3, B4......... til B100

http://gupl.dk/706775/

Sorterer efter Slump (kolonne B)
Se: http://gupl.dk/706766/
Avatar billede Yoshio Nybegynder
28. januar 2014 - 15:37 #8
Pyha. Jeg kommer da lidt videre hver gang. Tak for din tålmodighed.
Kan du hjælpe mig med en genvej til at indsætte =slump()fra 1-100 hurtigere end at taste det manuelt for hver linie.
Avatar billede store-morten Ekspert
28. januar 2014 - 16:22 #9
Med fyldhåndtaget.

Tast =slump() i celle B2

Med B2 markeret, kommer en ramme om cellen.
Nederst til højre, på denne ramme er der en lille firkant, der får muse ikonet til at skifte til + når musen holdes over denne.

Nu er der to muligheder ;-)

1. Tryk og hold venstre muse-knap inde, og træk ned til B100

2. Dobbelt-klik på den lille firkant.
Avatar billede Yoshio Nybegynder
28. januar 2014 - 20:02 #10
Du skal have mange tak for hjælpen. Da jeg er ganske ny på denne site skal jeg finde ud af hvordan udløser point.
Avatar billede store-morten Ekspert
28. januar 2014 - 21:08 #11
Velbekomme og Velkommen på Eksperten.dk

Som spørger, skal du bruge:
Kommentar (til forslag)

Og når du har fået et 'Svar' på dit spørgsmål, du kan bruge,
beder du den der har hjulpet dig, om at lægge et:
Svar (til løsninger og pointgivning)

Her er en lille film om:
Hvordan man accepterer svar på Eksperten.dk
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede Yoshio Nybegynder
28. januar 2014 - 22:04 #12
Hvis forstår det vil jeg bede om et svar fra dig. Du har løst mit lille problem.
Avatar billede store-morten Ekspert
28. januar 2014 - 22:06 #13
Indlæg #11 er lagt sov 'Svar'