Avatar billede Fimber Juniormester
17. marts 2014 - 08:50 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kopiere dele af tekst i celle til andre celler

Jeg har et regneark med forholdsvis lange tekster i cellerne i kolonne A.

Fra disse tekster skal jeg først have kopieret de første max 30 tegn af teksten til kolonne B - dog må den ikke dele midt i et ord. Den skal altså finde det sidste mellemrum før det 31. tegn og stoppe dér.

Derefter skal jeg have kopieret de næste max 50 tegn af teksten til kolonne C - den skal altså starte hvor kolonne B sluttede, og den må igen ikke slutte med et delt ord, så den skal igen finde det sidste mellemrum og stoppe dér.

Årsagen er, at jeg skal eksportere teksterne i kolonne B og C til et eksternt program, hvor teksterne max må være hhv. 30 og 50 tegn lange.

Eksempel på den lange tekst i en celle:
Kaffemaskinen kan brygge op til 10 kopper kaffe i minuttet, og kræver stort set ingen vedligeholdelse. Fås i farverne hvid, sort, blå og rød.

I dette eksempel skal resultatet se således ud...

Kolonne B:
Kaffemaskinen kan brygge op

Kolonne C:
til 10 kopper kaffe i minuttet, og kræver stort

Har googlet hele natten uden held, så håber, der er en Excel-haj, som kan hjælpe mig videre... :-)
Avatar billede anedi Ekspert
17. marts 2014 - 14:26 #1
Prøv at se vedhæftede eksempel.
http://gupl.dk/708604/

Vh
Anedi
Avatar billede sdh Mester
17. marts 2014 - 15:06 #2
Udemærket løsning Anedi. Har kigget lidt på og har forkortet formlerne lidt:

første del af tekst:

=VENSTRE(B1;FIND("|";UDSKIFT(B1;" ";"|";30-LÆNGDE(UDSKIFT(VENSTRE(B1;30);" ";"")))))

anden del af tekst:

=MIDT(B1;LÆNGDE(B5)+1;FIND("|";UDSKIFT(MIDT(B1;LÆNGDE(B5)+1;50);" ";"|";50-LÆNGDE(UDSKIFT(MIDT(B1;LÆNGDE(B5)+1;50);" ";"")))))
Avatar billede anedi Ekspert
17. marts 2014 - 15:30 #3
Det ser unægtelig lidt smukkere ud :-)
Avatar billede Fimber Juniormester
17. marts 2014 - 16:14 #4
@Anedi: Mange tak - det er næææsten perfekt. Dog "forsvinder" det sidste ord i den 2. del af teksten, når den lange tekst er under 80 tegn lang.

@sdh: Jeg medgiver, at det ser bedre ud, men når den lange tekst er under 80 tegn lang, kommer der ingen tekst i 2. del af teksten.

Giver det mening, hvad jeg skriver...?
Avatar billede anedi Ekspert
18. marts 2014 - 12:04 #5
Tilføj følgende i celle b7 mellem = og Venstre:
HVIS(LÆNGDE(B1)<80;MIDT(B1;længde(B6)+1;1000);

Vh
Anedi
Avatar billede sdh Mester
18. marts 2014 - 12:27 #6
første del af tekst ændres til:

=HVIS(LÆNGDE(B1)<=30;B1;VENSTRE(B1;FIND("|";UDSKIFT(B1;" ";"|";30-LÆNGDE(UDSKIFT(VENSTRE(B1;30);" ";""))))))

anden del af tekst ændres til:

=HVIS.FEJL(MIDT(B1;LÆNGDE(B6)+1;FIND("|";UDSKIFT(MIDT(B1;LÆNGDE(B6)+1;50);" ";"|";50-LÆNGDE(UDSKIFT(MIDT(B1;LÆNGDE(B6)+1;50);" ";"")))));MIDT(B1;LÆNGDE(B5)+1;50))
Avatar billede sdh Mester
18. marts 2014 - 12:31 #7
om igen

første del af tekst:

=HVIS.FEJL(VENSTRE(B1;FIND("|";UDSKIFT(B1;" ";"|";30-LÆNGDE(UDSKIFT(VENSTRE(B1;30);" ";"")))));B1)

anden del bibeholdes
Avatar billede Fimber Juniormester
18. marts 2014 - 14:09 #8
Tusind tak for hjælpen - I er geniale! :-)

Nu vil jeg gerne give jer point, men så vidt jeg kan se, kræver det, at I begge opretter et svar...
Avatar billede sdh Mester
18. marts 2014 - 14:21 #9
Giv Anedi pointene. Jeg have bare en personlig interesse i spørgsmålet.
Avatar billede anedi Ekspert
19. marts 2014 - 13:28 #10
Det var godt det lykkedes.

Vh
Anedi
Avatar billede Fimber Juniormester
19. marts 2014 - 13:37 #11
Tak for hjælpen, anedi og sdh! :-)