Avatar billede dagsberg Novice
19. marts 2014 - 00:19 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Normalfordelt slump

Hej. Håber nogen kan hjælpe.

Jeg sidder og forsøger at få Excel til at generere en række - f.eks. 1000 - forskellige tal i intervallet 30 til 80, hvilket jo er nemt nok ved brug af funktionen Slumpmellem(30,80). Problemet er bare at Excel genererer 1000 tal med en ligelig fordeling i intervallet.
Det ønsker jeg bare ikke. Jeg vil gerne have at tallene normalfordeler sig (hedder det ikke sådan?) omkring 50, således at tal tæt ved 50 er oftest forekommende.
Et eksempel: mine tal skal vise hastigheden, som en række biler har ved bygrænsen. 50 km/t er mest forekommende, og jo længere, vi kommer væk fra 50 , desto mere ualmindeligt er det - sådan lidt eksponential agtigt.
Har jeg udtrykt problemstillingen klart nok?
Henrik
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. marts 2014 - 11:35 #1
Hvad med:

=NORMINV(SLUMP();A1;A2)

hvor A1 er mean og A2 er standard deviation.
Avatar billede dagsberg Novice
22. juni 2014 - 11:11 #2
Tak for hjælpen.
Hvordan giver jeg dig pointene?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. juni 2014 - 11:22 #3
Du accepterer dette svar.