Avatar billede ninachristensen Nybegynder
15. maj 2014 - 11:48 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Excel 2013

Hej,

Jeg vil gerne have et råd til følgende.

jeg har lavet en projektplan i Excel 2013, hvor jeg gerne vil have at cellen med slutdato bliver rød når slutdato er nået. Det kræver selvfølgelig at programmet er ajour med dags dato.

Er der en der kan hjælpe med det. Ved ikke om det er under betinget formatering. Men det skal jo ske automatisk.
15. maj 2014 - 12:14 #1
Det kan styres med betinget formatering med formlen:
=A1>IDAG()

med datoen i A1.
Avatar billede supertekst Ekspert
15. maj 2014 - 12:15 #2
Ved hjælp af VBA kan det lade sig gøre: Makroen kan f.eks. aktiveres når filen åbnes.
Avatar billede ninachristensen Nybegynder
15. maj 2014 - 12:46 #3
Hej,

Tak for dit forslag. jeg ved ikke lige hvordan jeg får det til at virke.

Går udfra at jeg markerer ønskede celler -> klikker på betinget formatering og herfra måske vælger -> Formatér kun celler, der indeholder' og herfra??

Og kan det lade sig gøre at datoen 16.05.2014 står i A1, automatisk bliver rød den 16. maj?

VH
15. maj 2014 - 13:17 #4
Som jeg skriver i mit tidligere indlæg skal du bruge FORMEL.

Marker cellerne
Vælg Betinget formatering -> Ny regel -> Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres.
=A1>IDAG()  -  hvor A1 er den første af de markerede celler
Vælg formatering
Avatar billede ninachristensen Nybegynder
15. maj 2014 - 14:33 #5
Jeg har fulgt det slavisk og der sker intet.
Har følgende værdier og der er både datoer før og efter IDAG

09.05.14    14.05.14
12.05.14    22.05.14

Ved ikke om jeg må sende mit excelark eller lign.

Og skal ikke ud i VBA som foreslået længere oppe :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
15. maj 2014 - 15:00 #6
VBA - hvorfor ikke? Jeg skal nok lægge det ind - så du er velkommen til at sende din fil - @-adresse under min profil.
15. maj 2014 - 15:32 #7
Hvis du uploader filen til gupl.dk kigger jeg på det.

Du har ret. der er absolut ingen grund til at blande VBA ind i en simpel opgave med betinget formatering.
15. maj 2014 - 15:32 #8
Fortsættelse...

Sæt linket til filen ind her.
15. maj 2014 - 15:34 #9
Er du sikker på at cellerne er dato-formateret? Jeg opdager at du har brugt punktum som skilletegn i datoerne. Det får ikke Excel til automatisk at opfatte det indtastede som datoer.

Prøv med 09-05-2014 i stedet.
Avatar billede finb Ekspert
15. maj 2014 - 16:26 #10
Opdater =idag() med tasten F9.
Mvh finb
Avatar billede ninachristensen Nybegynder
16. maj 2014 - 21:16 #11
Tusind tak alle sammen - 'supertekst' løste det med VBA og det virker meget fint.

Smider du et svar Supertekst?
Avatar billede supertekst Ekspert
16. maj 2014 - 22:51 #12
Const startRæk = 3
Const normalFarve = 41                              'lys blå
Const overskredetFarve = 3                          'rød
Dim antalRæk As Long, ræk As Long
Dim dag As String, dato As Date
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$H$2" Then
        checkSlutDato
    End If
End Sub
Private Sub checkSlutDato()
    antalRæk = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row

    Application.ScreenUpdating = False
Rem traverser kolone H
    For ræk = startRæk To antalRæk
        If Range("H" & ræk) <> "" Then
            dag = Range("H" & ræk)

            dato = Replace(dag, ".", "-")
            If dato < Format(Now, "dd-mm-yy") Then
                Range("H" & ræk).Font.ColorIndex = overskredetFarve
            Else
                Range("H" & ræk).Font.ColorIndex = normalFarve
            End If
    Next ræk
End Sub