Avatar billede realman420 Nybegynder
18. maj 2014 - 15:39 Der er 2 kommentarer

Hvad kan jeg ellers arbejde ?

Jeg er lidt forvirret og har svært ved se tingene klart for mig og håber derfor lidt hjælp!.

Jeg har arbejder med programmering engang og har nu været ledige 2 år. Jeg ønsker finde job, men dog  orker jeg ikke programmering længere.

Er det muligt, at jeg med min programmør baggrund kan finde job med noget andet indenfor IT ....eller som har med IT at gøre?

Hvad med IT medarbejder, som installere programmer, sætter printer, kopimaskiner op mv. Jeg har ingen uddannelse indenfor det, jeg kan løse fejl på grundniveau niveau.

Hvilke job skal jeg ellers kigge på ?

Hvis jeg skal HELT skifte branche, hvor ville jeg have nemmere ved at få arbejde (hvilket branche, stilling)?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. maj 2014 - 17:34 #1
Hej.

  Hvis du skal blive ved med at kunne tjene lidt på det, så bliv ved det, du kan dokumentere noget erfaring indenfor.

  Skifter du branche, starter du i bunden af fødekæden - hvad der nok ikke er specielt interessant, hvis du har lidt erfaring med i forvejen. "IT-medarbejder" er en bunkebetegnelse for alt ufaglært, studiemedhjælp og stort set alt andet, der kan trykke på tre knapper og sætte et stik i et hul, uden at splitte alt ad, så der skal du nok forvente, at konkurrencen er ulig meget hårdere, end hvad du har set hidtil.

  Hvis du er 110% afklaret i forhold til ikke at ville tilbage til det, du kommer fra, så kig på kurser, der kan opkvalificere dig. Der findes både realkompetencevurderingen og forskellige merkantile enkeltfag, der kan bringe dig i retning af f.eks. team-ledelse (med den rette erfaring i kufferten, selvfølgelig).

  Der er nok desværre intet quick-fix til dette, men håber det kan bringe tankerne i en brugbar retning.

De bedste hilsner (fra en, der har skiftet teknikerjobbet ud med ledelse).
Avatar billede magic-mouse Novice
19. maj 2014 - 13:27 #2
Hvis du gerne vil holde dig inden for samme genre, så findes der masser af muligheder.

Mange firma finansiere gerne videreuddannelse for ansatte, ud fra det gamle citat "Hvad nu hvis vi uddanner dem og de går til konkurenten? Hvad nu hvis vi ikke gør det og de bliver?"

Mulige fortsatte karriere.

* Virksomheds specialist: Hvis du skal sælge et produkt til en kunde bliver du nød til at kende kunden. F.eks. dit firma laver et produkt til tandlæger, kan du alt om tandlæger, alt om deres system, så du kan skrive krav.

* Tester og/eller kvalitets ansvarlig: Du kigger igennem koden, programmet og ser at det som leveres, er det som er bestilt. eks. knappen for ok skal være grøn og knappen for cancel skal være rød. Du kigger på knappen og ser at det faktisk er sådan.

* Projekt leder: Du kigger på projektet, motivere programmøre til at arbejde bedre, strukturere op alt der skal gøres, laver burndown charts, snakker med bestiller, estimere, skriver rapporter og holder styr på alt, så dine udviklere ikke støder på problemer, fordi du har proaktivt løst dem. Det er dig som kommer med kage til møder, og giver dem alt for lidt i løn :)