Avatar billede Lorensen Praktikant
25. maj 2014 - 23:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ny begynder

Hej Eksperter
Jeg har tit siddet og ville kunne programmere men har svært ved at finde et godt sted at starte (HTML<->C++)

Så jeg vil meget gerne høre om i kender et godt programmerings sprog at starte med, og vis muligt også et sted man kan læse på det så man kan få lagt noget mening bag alt det man skriver

I teorien vil jeg godt kunne bruge dem alle sammen, men vil helst gerne ind i områder som hjælper med at "programmere spil"

Tak på forhånd
MvH Lorensen
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2014 - 01:43 #1
Umiddelbart synes jeg at der er to oplagte muligheder:

1) HTML, CSS, JavaScript med heftig brug af AJAX og HTML 5 canvas.

2) Generel OOP, Java, JavaFX, Android etc..
Avatar billede Lorensen Praktikant
26. maj 2014 - 16:40 #2
Okay, har kigget lidt rundt og har ikke umiddelbart kunne finde nogle tutorials som man kan siger "wow det her er nemt at forstå", eller er det bare mig :/

Takker gerne for links til gode Tutorials vis muligt

Mvh Lorensen
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2014 - 23:10 #3
Programmering er ikke nemt. Det er derfor der er folk som tager en uddannelse i det og kan leve af det.

Jeg tror ikke engang at du skal starte med tutorials paa nettet. Start med en rigtig bog eller to eller tre.
Avatar billede Lorensen Praktikant
27. maj 2014 - 00:20 #4
Okay super, så var jeg bare blevet vildledt af dem der sagde det var nemt at lære programmering

Det tror jeg så jeg vil gøre, mange tak for din hjælp :)

Du smider bare et svar nu du finder tid til det så vi kan få den lukket igen

Mvh Lorensen
Avatar billede arne_v Ekspert
27. maj 2014 - 00:54 #5
Du kan altid starte med at checke det lokale biblioteks udvalg af boeger.

Men en god bog paa 1000 sider som gennemgaar tingene grundigt og har oevelser i hvert kapitel giver langt mere information end en 5-10 siders tutorial paa nettet.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. maj 2014 - 00:54 #6
og et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
27. maj 2014 - 00:55 #7
En klassisk tekst er:

http://norvig.com/21-days.html
Avatar billede crilledk Nybegynder
04. juni 2014 - 12:11 #8
Jeg synes det er sjovt som folk altid vil gøre det til en videnskab at programmere, eller rettere at lære at programmere.

Jeg vil gå så langt som at sige Ja det er svært at lave rigtigt. Tænk på alle kan bygge et skur ud af træ, søm og bræder. Men det er  nok den der er udlært som tømre, som kan lave det mest lige, holdbare og pæneste.

MEN at lære det er bare at tage et bræt, et søm (eller en skrue) og begynd at samle. Lær af dine fejl, start forfra tit.

ALLE KAN LÆRE at programmere. De professionelle er bare bedre til det.

Og Det er ikke så svært:
http://nodeschool.io/#learn-you-node <- Her kan du lære NODE step by step
http://coffeescript.org/ <- Her kan du lære Coffescript step by step
http://railsforzombies.org/ <- Her kan du lære Rails step by step AND IT'S FUN!

Vil du lære ASP http://www.w3schools.com/asp/ http://www.asp.net/mvc/tutorials

Det eneste du skal er at vælge EN og lære den til bunds. Mange principper er de samme.

Prøv med http://railsforzombies.org/ Den er lige til at gå til.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2014 - 03:30 #9
Hvis man skal bygge et hus saa bruger man:
* et antal faglaerte arbejdere
* et antal ufaglaerte arbejdere
* evt. en arkitekt med lang videregaaende uddannelse
og med 99.99% sandsynlighed bliver huset faerdig til tiden med kun mindre problemer.

Hvis man skal bygge et stykke software saa bruger man:
* et antal dataloger/ingenioerer med lang videregaaende uddannelse
* et antal ingenioerer med mellemlang videregaaende uddannelse
* et antal datamatikere med kort videregaaende uddannelse
og resultatet er noget a la 33.33% sandsynlighed projektet maa opgives fordi det overhovedet ikke fungerer 33.33% sandsynlighed projektet fuldfoeres men viser sig at have stor betydelige mangler 33.33% sandsynlighed projektet fuldfoeres og det faktisk virker rimeligt.

Alligevel er der:
- ingen uden en haandvaerker uddannelse som gaar igang med at bygge deres hus selv
- masser som tror at software kan enhver da lave uanset uddannelse