Avatar billede thecannmann Praktikant
06. juli 2014 - 17:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

=HVIS-funktion skal være "= ingen ting"

Hej,

Jeg har et problem med en HVIS-funtion. Det går ud på, at jeg vil have den til at gøre en bestemt ting, når der ikke står noget i en bestemt celle.

Problemet opstår ved at der i mit tilfælde er forskel på 0 og "ingen ting".

Nogen der ved om dette kan lade sig gøre?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juli 2014 - 17:57 #1
=HVIS(ER.TOM(A1);"intet";"data")
Avatar billede thecannmann Praktikant
06. juli 2014 - 19:27 #2
Det virkede nemt for en stund, men nu kommer det svære (Som jeg nok ikke fik beskrevet godt nok!)

Jeg har to ark: Det ene ark hedder "udregning". Det andet "Produkter"

Udregning har to tabeller:
http://i57.tinypic.com/2rc4ms8.png

Når man trykker på "Produkt", så kommer en liste frem, som viser produkterne der er under "produkter". Dette er allerede ordnet og ser således ud:
http://i62.tinypic.com/2rdvos8.png

Når man så skriver mængden, lad os sige 50 gram, så vil den selv regne kalorier, protein, osv ud. Dette har jeg også allerede ordnet vha. lopslag.

Men jeg vil også gerne have den til at melde fejl på arket "udregning" (under kcal, protein, osv., hvis en eller flere felter ikke er udfyldt på arket "produkter"

Jeg håber det er til at forstå :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juli 2014 - 20:21 #3
hvad har du fx i feltet protein?

Jeg lavede på et tidspunkt noget til biler (valg af og drift)
drift blev til
=HELTAL(HVIS(B17=0;0;Bil!E7+(LOPSLAG(C17;Bilvalg;9))/12))
så hos dig kunne det være noget som
=hvis(er.tom(LOPSLAG(b2;produkter;2));"Fejl";a2*LOPSLAG(a2;produkter;4))
Avatar billede iver_mo Nybegynder
07. juli 2014 - 10:18 #4
Jeg har umiddelbart to løsninger:

1) Afhængig af en tjek-kolonne i Produkter i kolonne F:

Produkter kolonne F: =TÆL.HVISER(B2:E2;"")

Udregning kolonne D:G:
=HVIS(LOPSLAG(udregning!$B2;Produkter!$A$2:$F$100;6;FALSK)<>0;"Ingen data";LOPSLAG(udregning!$B2;Produkter!$A$2:$F$100;2;FALSK)*$A2/100)

Husk at ændre kolonne indekset i lopslaget for hver kolonne.

2) Integrer TÆL.HVISER i formlen:

Udregning kolonne D:G:
=HVIS(TÆL.HVISER(INDIREKTE("Produkter!B"&SAMMENLIGN($B3;Produkter!$A1:$A100)&":E"&SAMMENLIGN($B3;Produkter!$A1:$A100));"")=0;LOPSLAG($B3;Produkter!$A$2:$E$100;2)/100*$A3;"Ingen data")

Igen: Husk at ændre kolonne indekset i lopslaget for hver kolonne.
Avatar billede thecannmann Praktikant
09. juli 2014 - 08:36 #5
I protein, eller hvilken som helst andet felt, kan der forekomme decimaltal - hvis det var det du tænkte på, claes57.

Jeg vil kigge på begge jeres løsninger og vende tilbage :-)
Avatar billede thecannmann Praktikant
09. juli 2014 - 09:06 #6
Hej til jer :-)

Jeg har kigget på begge jeres løsninger.

Desværre er jeg ikke så erfaren, at jeg kan få det til at virke. iver_mo, din løsning er desværre helt utydelig for mig. Nok fordi jeg ikke forstår hvad der sker. claes_57, jeg har fået din til at virke lidt, men når man så har skrevet 0 i et felt, så sender den "#I/T" retur.

Er det muligt at jeg kan sende mit excel-ark på mail til en af jer? :-)
Avatar billede thecannmann Praktikant
08. april 2015 - 08:55 #7
luk