Avatar billede Henry Poulsen Mester
23. juli 2014 - 21:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Under VBA kodeafvikling viser navnelinjen øverst Filnavn (Svarer ikke)

Gode eksperter, råd søges.
Jeg har lavet en VBA-kode, som sammenligner data i et gammelt regneark med data i et nyt opdateret regneark, for at finde ændringer som skal bearbejdes yderligere. Jeg har koden i et Macro regneark, de gamle data i gl.xlsx og det reviderede regneark i ny.xlsx.
Koden virker perfekt, den finder afvigelserne og markerer dem med den fyldfarve jeg har valgt, ikke markerede celler er ens i de 2 regnearks udgaver. Det virker fint ved 1.000, 37.000 og 150.000 celler til sammenligning. Tidsmæssigt tager det på min Pc 10 sekunder, 8 minutter og 27 minutter.
Ved de 2 store regneark kommer der efter nogle minutters kørsel tilføjelsen(Svarer ikke) til filnavnet i navnelinjen øverst. Indtil nu har programmet kørt  koden til ende og meddeler i en Tekstboks at "Jobbet er afsluttet". Dvs. teksten (Svarer ikke) velsagtens kun fortæller, at programmet ikke kan klare flere opgaver lige nu. Det kan godt være ok. Men det kan være svært at afvente kodeafviklingen når teksten (Svare ikke) skinner i øjnene.
Er det muligt at kode en Tekstboks der siger " Program fejl" hvis programafvikling af en eller anden grund går 'død' og programmet stopper?.
Avatar billede kabbak Professor
23. juli 2014 - 22:05 #1
må vi se din kode
Avatar billede Henry Poulsen Mester
24. juli 2014 - 00:21 #2
Ja, her er den. Opgaven er at sammenligne hver enkelt sammenlignelig celle i gl. ark med ny ark. Da en revision kan medføre tilføjelse (sletning) af en række eller kolonne i det reviderede regneark, har jeg brugt KolonneOverskrift / RækkeOverskrift som cellereferencer i stedet for "D52". Under afgrænsning af data området farvefyldes cellerne. Denne fyldfarve fjernes derefter for hver celle som har ens dataværdier på gl. og ny ark. Afvigende celler farves gule, så de hurtigt kan findes visuelt, og bearbejdes.
Jeg håber at min 'hobby'kodning er til at forstå.
Hilsen Henry

Dim adrR, adrC, adrRny  As Variant
Dim dataC, dataR, dataK As Variant
Dim rk1, rk2, kol1, kol2, kol3, nr, tæl1, tæl2, tæl3, tæl4, celf, _
nyk, nyr, glk, glr, nykf, glkf, nyrf, glrf  As Integer
Dim fv, vf1  As Object

Sub Compare()

    Application.ScreenUpdating = False
        Windows("ny.xlsx").Activate
        fv = 14281983  'rød
    d_afgrænse
    nyk = tæl1
    nyr = tæl2
    nykf = tæl1
    nyrf = tæl2
        Windows("gl.xlsx").Activate
        Sheets("Resultat").Select
        Range("F4:F13").Select
        Selection.ClearContents
        Range("F4").Select
            ActiveCell.FormulaR1C1 = "=TODAY()"
    Range("F5").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=NOW()"
    Range("F5").Select
    Selection.NumberFormat = "hh:mm;@"
    Range("A1").Select

        [A1].Select
        Sheets("Ark1").Select
        fv = 14540253  'grå
    d_afgrænse
        glk = tæl1
        glr = tæl2
        glkf = tæl1
        glrf = 0
    e_kol_overskrift
        fv = 64255      'gul
    f_data
    Windows("ny.xlsx").Activate
    Range("A1").Select
    Windows("gl.xlsx").Activate
    Sheets("Resultat").Select
        [F13].Value = celf
        [F8].Value = nykf
        [F7].Value = glkf
        [F11].Value = nyrf
        [F10].Value = glrf
    msgbox ("                                JOB IS  COMPLETED                          "), vbInformation
    Windows("Compare.xlsm").Activate
    ActiveWorkbook.Close savechanges:=False

End Sub

Sub d_afgrænse()

' antal kolonner
    [A1].Select
    kol1 = ActiveCell.Column
    rk1 = ActiveCell.Row
    tæl1 = 1
    tæl2 = 1
    Do Until ActiveCell.Offset(0, 1).Value = "" And ActiveCell.Offset(0, 2).Value = "" _
        And ActiveCell.Offset(0, 3).Value = "" And ActiveCell.Offset(0, 4).Value = "" _
        And ActiveCell.Offset(0, 5).Value = ""
          ActiveCell.Offset(0, 1).Select
    tæl1 = tæl1 + 1
    Loop
    kol2 = ActiveCell.Column
    [A1].Select
'antal rækker
        Do Until ActiveCell.Offset(1, 0).Value = "" And ActiveCell.Offset(2, 0).Value = "" _
        And ActiveCell.Offset(3, 0).Value = "" And ActiveCell.Offset(4, 0).Value = "" _
        And ActiveCell.Offset(5, 0).Value = ""
    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
    tæl2 = tæl2 + 1
    Loop
    rk2 = ActiveCell.Row
    Range(Cells(rk1, kol1), Cells(rk2, kol2)).Select
    Selection.Interior.Color = fv
    [B2].Select

End Sub

  Sub e_kol_overskrift()

    Windows("gl.xlsx").Activate
    tæl1 = 0
    [A1].Select
    Do Until tæl1 = glk
    tæl1 = tæl1 + 1
    adrC = ActiveCell.Address
    dataC = ActiveCell.Value
    Windows("ny.xlsx").Activate
    [A1].Select
    tæl2 = 1
    Do Until ActiveCell.Value = dataC Or tæl2 = nyk
    tæl2 = tæl2 + 1
    ActiveCell.Offset(0, 1).Select
    Loop

    If ActiveCell.Value = dataC Then
    Selection.Interior.Pattern = xlNone
    nykf = nykf - 1
    Windows("gl.xlsx").Activate
    Range(adrC).Select
    Selection.Interior.Pattern = xlNone
    glkf = glkf - 1
    GoTo næste
    Else: Windows("gl.xlsx").Activate
    Range(adrC).Select
næste:
    ActiveCell.Offset(0, 1).Select
    End If
    Loop

  ActiveWindow.LargeScroll ToRight:=-2
    [A1].Select
    Windows("ny.xlsx").Activate
    ActiveWindow.LargeScroll ToRight:=-2
    [A1].Select
    Windows("gl.xlsx").Activate
End Sub

Sub f_data()

' find rækker med same overskrift
[A1].Select
tæl1 = 0
celf = 0
    Do Until tæl1 = glr
    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
    tæl1 = tæl1 + 1
    adrR = ActiveCell.Address
    dataR = ActiveCell.Value
    Windows("ny.xlsx").Activate
    [A2].Select
    tæl4 = 1
    Do Until ActiveCell.Value = dataR Or tæl4 = nyr + 5
    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
  tæl4 = tæl4 + 1
    Loop
    If ActiveCell.Value = dataR Then
    adrRny = ActiveCell.Address
    ElseIf tæl4 = nyr + 5 Then
    glrf = glrf + 1
    GoTo rækkemangler
    End If
g_kolonner

rækkemangler:
    Windows("gl.xlsx").Activate
    nyrf = nyrf - 1
    Range(adrR).Select

    Loop

    [A1].Select

End Sub

Sub g_kolonner()
'find kolonner på rækken gl/ny
    Windows("gl.xlsx").Activate
    Range(adrR).Select
    tæl2 = 0
    Do Until tæl2 = glk
    tæl2 = tæl2 + 1
    rk1 = ActiveCell.Row - 1
    adrC = ActiveCell.Address
    dataC = ActiveCell.Value
    dataK = ActiveCell.Offset(-rk1, 0).Value
    Windows("ny.xlsx").Activate
    Range(adrRny).Select
    tæl3 = 1
    rk2 = ActiveCell.Row - 1
    Do Until ActiveCell.Offset(-rk2, 0).Value = dataK Or tæl3 = nyk + 5
    ActiveCell.Offset(0, 1).Select
    tæl3 = tæl3 + 1
    Loop
'datakontrol

            If tæl3 = nyk + 5 Then
            nr = 0
            GoTo kolonnemangler
            End If
    kol3 = ActiveCell.Column
  If kol3 = 1 Then
  kol3 = 0
  Else: kol3 = kol3 - 1
  End If
    If ActiveCell.Offset(-rk2, 0).Value = dataK And ActiveCell.Value = dataC _
      And ActiveCell.Offset(0, -kol3).Value = dataR Then
    Selection.Interior.Pattern = xlNone
    nr = 1
    ElseIf ActiveCell.Offset(-rk2, 0).Value = dataK And ActiveCell.Offset _
    (0, -kol3).Value = dataR Then
    Selection.Interior.Color = fv          'gul
    nr = 0
    End If
    Range(adrRny).Select
kolonnemangler:
    Windows("gl.xlsx").Activate
    Range(adrC).Select
    If nr = 1 Then
    Selection.Interior.Pattern = xlNone
    ElseIf nr = 0 And tæl3 = nyk + 5 Then
    GoTo næste
    Else: Selection.Interior.Color = fv    'gul
    celf = celf + 1

næste:
    End If
    ActiveCell.Offset(0, 1).Select
    Loop
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
24. juli 2014 - 18:00 #3
det er en lang kode, jeg synes den er svær at læse.

Men jeg kikker den igennem for at se om jeg kan optimere den.
Avatar billede kabbak Professor
24. juli 2014 - 18:28 #4
Det at du arbejder direkte i arket, gør at det tager tid.

Jeg har ændret i to af dine sub's, men det er ikke dem der gør den langsom, jeg mener at det er sammenligningen, der tager tid.

Du skal helst undgå at Selecte, det sløver utrolig meget.

Sub Compare()
    Application.ScreenUpdating = False
        Windows("ny.xlsx").Activate
        fv = 14281983  'rød
    D_Afgrænse
    nyk = tæl1
    nyr = tæl2
    nykf = tæl1
    nyrf = tæl2

        Windows("gl.xlsx").Activate
        Sheets("Resultat").Activate
        Range("F4:F13").ClearContents
        Range("F4").FormulaR1C1 = "=TODAY()"
    Range("F5").FormulaR1C1 = "=NOW()"
    Range("F5").NumberFormat = "hh:mm;@"
    Range("A1").Select

        Sheets("Ark1").Select

        fv = 14540253  'grå

    D_Afgrænse ' antal kolonner og rækker

        glk = tæl1
        glr = tæl2
        glkf = tæl1
        glrf = 0
    E_Kol_Overskrift
        fv = 64255      'gul
    F_Data
    Windows("ny.xlsx").Activate
    Range("A1").Select
    Windows("gl.xlsx").Activate
    Sheets("Resultat").Select
        [F13].Value = celf
        [F8].Value = nykf
        [F7].Value = glkf
        [F11].Value = nyrf
        [F10].Value = glrf
    MsgBox ("                                JOB IS  COMPLETED                          "), vbInformation
    Windows("Compare.xlsm").Activate
    ActiveWorkbook.Close savechanges:=False

End Sub

Her i den næste er alle select væk og data behandles i hukommelsen.

Sub D_Afgrænse()
Dim DataKol As Variant, DataRow As Variant, I As Long
    kol1 = 1
    rk1 = 1
    tæl1 = 1
    tæl2 = 1

' antal kolonner
DataKol = Rows("1:1") ' kolonner
For I = 1 To UBound(DataKol, 2)
If IsEmpty(DataKol(1, I + 1)) And IsEmpty(DataKol(1, I + 2)) And IsEmpty(DataKol(1, I + 3)) _
And IsEmpty(DataKol(1, I + 4)) And IsEmpty(DataKol(1, I + 5)) Then
Exit For
End If
Next
kol2 = I

'antal rækker
DataRow = Columns("A:A") ' rækker
For I = 1 To UBound(DataRow, 1)
If IsEmpty(DataRow(I + 1, 1)) And IsEmpty(DataRow(I + 2, 1)) And IsEmpty(DataRow(I + 3, 1)) _
And IsEmpty(DataRow(I + 4, 1)) And IsEmpty(DataRow(I + 5, 1)) Then
Exit For
End If
Next
rk2 = I
    Range(Cells(rk1, kol1), Cells(rk2, kol2)).Interior.Color = fv
Avatar billede Henry Poulsen Mester
24. juli 2014 - 23:57 #5
Hej Kabbak, tak for dit input.
Jeg er ikke i tvivl om, at mit kodesprog er svær at læse. Jeg er selvlært 'klamphugger' i det her. Men jeg synes det er sjovt, og kender en der har spændende opgaver og meget glæde af det jeg 'får banket sammen'.
Jeg vil suge din kode til mig, og håbe på, at jeg engang kan skrive ligeså effektivt.
Jeg har lige prøvet din Sub D_Afgrænse() men kan ikke for godt gennemskue den og f.eks. ikke se at den tæller antal kolonner og rækker. De tal har jeg brugt til at trække 1 fra hver gang en kolonne- eller rækkeoverskrift er ens på de 2 ark. Derved har jeg fået en restsum som er = kolonne-række-fejl fra gl. til ny.
Men de rigtige områder er farvelagt.
Kan du anbefale mig en bog, som kan hjælpe mig til en mere struktureret forståelse af VBA programmering i Excel?
Du og andre eksperter har gennem en del år givet mig mange gode ideer til løsning af meget forskelligartet kode. Det har jeg været rigtig glad for.
Hilsen
Avatar billede Henry Poulsen Mester
11. august 2014 - 21:30 #6
Må jeg få et svar på, om VBA kode kan fortælle mig om Excel er stoppet ?
Når jeg kører min kode kommer teksten (Svarer ikke)i titel linjen, men Excel færdiggør jo alligevel VBA  programmet.
Avatar billede kabbak Professor
12. august 2014 - 07:15 #7
Der er en online Excel hæfte her om makroer.

http://books.google.dk/books?id=UmHkS9iRn7IC&pg=PA87&lpg=PA87&dq=excel+svarer+ikke&source=bl&ots=6WOC-X9vJo&sig=5LDChqBv5qCWDJlu66QH9lxhE-8&hl=en&sa=X&ei=D5_pU66VB8aI4gTiyYDAAw&sqi=2&ved=0CGwQ6AEwCA#v=onepage&q=excel%20svarer%20ikke&f=false

og et hæfte om Excel 2010

http://books.google.dk/books?id=Gd8fc-uAMBkC&pg=PA19&lpg=PA19&dq=excel+2010+svarer+ikke&source=bl&ots=sE6zBU-bfU&sig=UC_wD5Hx5-WVtEFKF9pnF08f67w&hl=en&sa=X&ei=lKHpU4z3N8TZ4QTFmYCIBQ&ved=0CF8Q6AEwCDgU#v=onepage&q=excel%202010%20svarer%20ikke&f=false

Jeg ser også tit det med at '(Svarer ikke), men jeg mener ikke at det kan fanges via VBA, jeg tror ikke det er selve Excel der skriver det, men måske styresystemet, jeg venter altid indtil jeg mener at det har taget for lang tid med den opgave man satte programmet på, inden jeg afbryder.
Avatar billede Henry Poulsen Mester
12. august 2014 - 08:22 #8
Tak, nu har jeg noget at arbejde videre med. Vil du lige sende et "svar" ?
Hilsen
Avatar billede kabbak Professor
12. august 2014 - 09:14 #9
Et svar