Avatar billede zola Novice
03. august 2014 - 21:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hard disk drev

Min pc har 3 drev
drev C 184 GB ledig af 283 GB
drev D 27,9 MB ledig af 39 MB
drev E 489 MB ledig af 14,6 GB

Er det et problem, at mit drev E næsten er fyldt op. ?
Og hvorfor har jeg i det hele taget 3 drev ?
Avatar billede richardjensen Seniormester
03. august 2014 - 21:39 #1
Ved du, om E-drevet er 'recovery'- så styresystem m. v. ligger der ?
I så fald er det nok ikke et drev du 'bruger' (lagrer/henter)
Er de 3 : C,D og E partitioner på samme fysiske drev ?
Avatar billede eurositi Ekspert
03. august 2014 - 23:20 #2
Ja, størrelsen på E-drevet indikerer, at det er recovery-partitionen. Dén bør du under ingen omstændigeder slette/ændre på. Det er muligvis også FAT32 formatteret, mens C-drevet er NTFS formateret.

D-drevet ser dog bizart lille ud. Jeg tror, at det kunne svare sig, at nedbarbere C-drevet og øge D-drevets størrelse. C-drevet kunne snildt halveres.

Men grundlæggende er det ikke et problem med din nuværende harddisk-situation.
Avatar billede zola Novice
04. august 2014 - 09:27 #3
>>eurositi

Rent praktisk. Hvordan "nedbarerer" man C-drevet og øger D-drevets størrelse ?
Avatar billede zola Novice
04. august 2014 - 09:28 #4
>>eurositi.
Og så post lige et svar, så du kan få point.

Du må forøvrigt også godt lige forklare hvordan "Recovery" virker, så falder der flere point af.
:-)
Avatar billede eurositi Ekspert
04. august 2014 - 23:48 #5
Officiel Windows guide til ompartitionering af harddisken:
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/repartition-hard-disk#1TC=windows-7

Der findes sandsynligvis en tekstfil (txt/rtf/doc el. lign.) på E-drevet, som beskriver proceduren. Alternativt findes der en manual online.
På Aldi's Medion-PC'er skal man f.eks. holde F10 nede under boot og derefter følge proceduren, som beskrevet her:
https://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20110219040426AA2Yp65

Andre producenter (f.eks. Lenovo) har måske en særlig knap, som skal holdes nede ved opstart (altså inden Windows logoet vises på skærmen.