Avatar billede scheler Novice
14. august 2014 - 05:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

SAND / FALSK hvis felt indeholder S, s, p eller P

Kan jeg udfra en simpel formel få SAND eller FALSK frem i felt H55, hvis felt A55 indeholder enten S, s, p eller P? Feltet A55 vil også altid indeholde et eller flere tal, så det kunne f.eks. være 7P for SAND eller 1011 for FALSK.
Avatar billede Docthomassen Juniormester
14. august 2014 - 06:28 #1
Der findes sikkert en lettere måde hvor kan nøjes med Hvis-funktionen alene, men kan ikke lige få det til at virke med trunkeringstegn. Prøv dette:

I felt H55 skriver du:
=TÆL.HVIS(A55;"=*s*")+TÆL.HVIS(A55;"=*p*")

I felt I55 skriver du:
=HVIS(H1>0;"SANDT";"FALSK")

Det vil give dig værdien "Sand" eller "Falsk" i felt I55
Avatar billede Docthomassen Juniormester
14. august 2014 - 06:42 #2
Der skal selvfølgelig stå
=HVIS(H55>0;"SANDT";"FALSK")
i felt I55 i stedet...
Avatar billede kabbak Professor
14. august 2014 - 08:34 #3
hvis det kun er tal uden tekst, der skal være Falsk, så:

=HVIS(ER.TAL(A55);"FALSK";"SAND")
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. august 2014 - 08:50 #4
=SUMPRODUKT(TÆL.HVIS(A55;{"P*";"S*"}))>0
Avatar billede scheler Novice
21. august 2014 - 15:21 #5
Jeg endte ud med følgende formel, dog omskrevet og vendt til "modsat" fortegn, men bestemt med inspiration fra første svar:

=TÆL.HVIS(A55;"=*+*")+ER.TAL(A55)

Jeg prøvede alle jeres svarmuligheder men havde ved alle muligheder en del #I/T stående i mit regneark. Det er uden tvivl min forklaring der var mangelfuld - Tak for alle svar alligevel :-)