Avatar billede jensb Nybegynder
14. november 2014 - 17:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Omregn tal til 1 2 3 eller 4

1 = 1
2 = 2
3 = 3
4 = 4
5 = 1
6 = 2
7 = 3
8 = 4
9 = 1
10 = 2
11 = 3
12 = 4
osv osv

I en vagtplan hvor der skal være noget rotation med weekendvagter osv. har man 4 perioder. Man starter i uge 1 og dette er så også periode 1. Uge 2 bliver periode 2 osv. Når man kommer til uge 5 bliver det så periode 1 igen.

Jeg vil gerne kunne taste et vilkårligt ugenummer, og så finde ud af hvilken periode det er.

Jeg har forsøgt noget i stil med =((UGE/4)-INT(UGE/4))*4

Det virker for f.eks. uge 5, 6 og 7 hvor den korrekt nok resulterer i henholdsvis 1, 2 og 3. Men ved uge 8 fejler den og returnerer 0 istedet for 4.

Jeg forstår godt hvorfor den fejler, men er gået lidt i stå med at finde en løsning. Jeg kan selvfølgelig tilføje en IF betingelsen, men tænker at der må være en smartere løsning.

Nogen bud på hvordan det løses mest enkelt?
Avatar billede kabbak Professor
14. november 2014 - 18:15 #1
hvis du har alle ugerne i stigende orden, ville jeg i sådan et tilfælde skrive de første 4 direkte,
=B2+1 træk så formlen nedad
Avatar billede madklub Guru
14. november 2014 - 18:52 #2
Ugenr. i A1.
I B1 =REST(A1;4)+(REST(A1;4)=0)*4 eller =HVIS(REST(A1;4)=0;4;REST(A1;4))
Avatar billede jensb Nybegynder
14. november 2014 - 19:04 #3
Tak til jer begge, det var Madklubs løsning jeg havde brug for.

Rest() eller mod() er selvfølgelig langt nemmere end mit forsøg hvor jeg havde brugt int().

Men det var det med at SAND = 1 der var guldkornet jeg manglede.

Takker
Avatar billede acore Ekspert
14. november 2014 - 19:07 #4
Eller endnu kortere

4-REST(4-A1;4)
Avatar billede jensb Nybegynder
14. november 2014 - 19:11 #5
Tak Acore, det er jo smukt.
Det er så indlysende når man ser det, men den var jeg ikke selv kommet på.
Avatar billede acore Ekspert
15. november 2014 - 20:01 #6
Men man lærer "at komme på det" ved at lære af andre og ved at arbejde med det selv. Så en dag...