Avatar billede eckhardt Nybegynder
04. december 2014 - 13:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

tjek celle for flere muligheder?

jeg er ved at lave mig et time reg ark.

her har jeg c2 som først tjekker a2 om den er tom hvis den er tom skriver den intet. hvis der er noget i a2 tjekker den så d2 for om den er tom hvis d2 er tom tjekker den b2 for hvilken dag der står der og sætter 7,40 ind men står der søndag eller mandag sætter den 0,00 ind.
her vil jeg så gerne have at c2 også kan tjekke d2 om der er et A i d2 og hvis der er det skal den sætte 7,40 i c2 men det kan jeg ikke få til at virke.
min formel ser sådan her ud:
=HVIS(A2<>"";HVIS(D2="";HVIS(B2="Mandag";7,4;HVIS(B2="Tirsdag";7,4;HVIS(B2="Onsdag";7,4;HVIS(B2="Torsdag";7,4;HVIS(B2="Fredag";7,4;0)))));0);"")

nogen der kan hjælpe
Avatar billede eckhardt Nybegynder
04. december 2014 - 13:26 #1
har lige opdaget at c2 også skal tjekke d2 for om der er et U lige som med A
Avatar billede anedi Ekspert
04. december 2014 - 16:26 #2
Den skal jeg lige forstå
1) hvis der IKKE står noget i A2, så er C2 lig nul
2) Hvis der står noget i A2, men ikke noget i D2, så er C2 nul
3) Hvis der står noget i A2 og D2, men B2 er enten søndag eller mandag, så er C2 nul.
4) Hvis der står noget i A2 og D2, men B2 IKKE er søndag eller mandag, så er C2 7,4.

I forhold til hvad vil du tjekke om D2 indeholder A eller U?
Er det underordnet, hvad der står i A2 og B2, bare D2 indeholder et A eller U, eller hvordan.

prøv denne i C2 og se om den gør hvad den skal:
=HVIS(ER.TAL(SØG("*A";D2;1));7,4;HVIS(ER.TAL(SØG("*U";D2;1));7,4;HVIS(A2="";"";HVIS(D2="";HVIS(B2="mandag";0;HVIS(B2="søndag";0;7,4));0))))

Vh
Anedi
Avatar billede eckhardt Nybegynder
05. december 2014 - 10:17 #3
Hvis A2 er tom er alle celler lig Nul
Hvis der er en dato i A2 udfylder den automatisk B2(dag) og C2(Norm)
Hvis B2(Dag) indenholder "en hverdag" skriver C2(Norm) 7,40 men ikke hvis der står noget i D2(Kode) og hvis den er "Lørdag eller Søndag" skriver C2(Norm) 0

Her vil jeg så gerne have at c2(Norm) tjekker D2(Kode) for hvilken kode der står altså A eller U =7,40 andet = 0

jeg har prøvet at lave et par billeder se her:
https://www.dropbox.com/s/2bwpyycg4fnm4ru/time-reg1.PNG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/r6zvw8z9k5dzzv5/time-reg2.PNG?dl=0

håber dette giver bedre mening
Avatar billede anedi Ekspert
05. december 2014 - 15:00 #4
Noget i denne stil?

http://gupl.dk/717125/

Her lader vi det styrende argument være om der står en dato i kolonne A,
Hvis der gør det ser vi om der står angivet en kode (A eller U) - gør der det får vi normen 7,4 (uanset om det er en lørdag eller søndag).
Gør der ikke det (står en kode) sætter vi normen til 7,4 Mandag-Fredag og til 0 hvis det er lørdag eller søndag.

Vh
Anedi
Avatar billede eckhardt Nybegynder
08. december 2014 - 13:00 #5
ja det ser rigtigt ud.

som bonus ved du hvordan jeg eventuelt kan lave en celle som til en dropdown eller lingene så man skal vælge hvad der skal stå i feltet?

men ellers tak for hjælpen. og smidt et svar
Avatar billede anedi Ekspert
11. december 2014 - 13:32 #6
Det var godt det kunne bruges.

Er ikke helt med på, hvad du ønsker at putte ind i en dropdown liste. Men du laver en dropdown menu ved at stille dig i en celle, vælge båndet data, vælge datavalidering og herfra tillade en liste i cellerne. Listen kan bestå af input fra et område i Excel, eller du kan selv angive hvad der skal være af muligheder.

Vh
Anedi