Avatar billede 50491 Nybegynder
04. december 2014 - 17:41 Der er 14 kommentarer

Sammenlægning af tid fra forskellige celler

Jeg prøver at udregne summen af timer (tid) men den giver et resultat der siger 00:00

13:00    21:00    13:00    21:00    13:00    21:00    00:00
    08:00        08:00        08:00

I regnearket skal jeg først finde timerne mellem 13:00 og 21:00 det giver 08:00

Derefter skal jeg sammenlægge 08:00 fra tre forskellige celler og det giver som vist ovenfor 00:00

Jeg har prøvet med "SUM"
Avatar billede AndersKT87 Novice
04. december 2014 - 17:54 #1
Excel gør det rigtigt nok. Det er fordi du ligger tid sammen. altså der står jo kl 8 3 gange... Det giver kl 24, hvilket jo er kl 00 også.

Se her hvordan du skal behandle klokkeslæt:
http://support2.microsoft.com/kb/266691
Avatar billede store-morten Ekspert
04. december 2014 - 19:47 #2
Formater "Sum" cellen med formatet: [t]:mm
Avatar billede DanHansenDenmark Nybegynder
04. december 2014 - 20:50 #3
Hejsa,

Når du sige "SUM", mener du så den rigtige mening af sum som ovennævnte ganske udmærket beskriver eller mener du en sammentælling af antal timer? Hvis det er til en sammentælling af antal timer til brug i eks. time- sags styring, så skal man i nogle tilfælde ændre formatet således at 21.30 = 21.5

Når du siger du har prøvet med "SUM" mener du så at du har sat værdierne/udregningerne i de første felter og så "trukket ned" for at lade Excel ændre values automatisk????

I Excel skal du, når du har med tid at gøre bruge "kolon" som skilletegn, ellers opfattes det ikke korrekt.

Som der er vist ovenfor kan du sætte cellen til [t]:mm, men hvis du skal får brug for mere end 24 timer skal du sætte cellen til [tt]:mm i stedet for, eller fejler den!

Hvis du går skridtet videre og sætter cellen sådan her [tt]:mm:ss, så fatter Excel det helt automatisk korrekt. Antal decimaler kan defineres bag efter.

NB! Husk at "trække" formlen/det cellen er sat til "ned" hvis du udvider resultatlisten/dine beregninger. Altså hvis du indsætter flere tider/brugt flere celler end du har "sat".

Andre lign. situationer:
http://www.eksperten.dk/spm/468979
http://www.eksperten.dk/spm/862137
http://www.eksperten.dk/guide/681
https://groups.google.com/forum/#!topic/dk.edb.regneark/iHd1d7Mrm8w

Håber du kan bruge det!
Avatar billede store-morten Ekspert
04. december 2014 - 21:10 #4
#3
"hvis du skal får brug for mere end 24 timer skal du sætte cellen til [tt]:mm i stedet for, eller fejler den!"

Ikke hos mig ;-)
Excel 2013
Summen af 4 x 08:00 = 32:00 med formatet: [t]:mm
Avatar billede DanHansenDenmark Nybegynder
04. december 2014 - 21:14 #5
Hej igen,

Forklarer du ikke lige lidt mere!?

13:00    21:00    13:00    21:00    13:00    21:00    00:00
    08:00        08:00        08:00

Du skriver "....I regnearket skal jeg først finde timerne mellem 13:00 og 21:00 det giver 08:00..."
Er det meningen at du vil definere e.g. starttid og så en sluttid?

Eksempel:
Start: 13:00
Slut : 21:00

Start: 13:00
Slut : 21:00

Start: 13:00
Slut : 21:00

og så have regneark til at tælle timerne i de angivne tider og til sidst lægge dem sammen??? Fordi det mener jeg bestemt vi ret hurtigt kan gøre.. Sorry hvis jeg er lidt tung i næbet! Kan se de andre åbenbart sagtens kan forstå det du beskriver. Men jer er altså i tvivl!! ;)
Avatar billede DanHansenDenmark Nybegynder
04. december 2014 - 21:33 #6
Hej igen,

Jeg er bare ikke helt med hvad det er der skal ske. Hvis det er time sags styring eller en sammentælling som i eks. et arbejdsskema hvor man vil tælle udført arbejde sammen i timer, så skal man angive tiden som vist, formatere cellen som [tt]:mm - men derefter skal formatet ændres. Man kan ikke tælle timer i formatet tid.

Det man skal gøre, hvis jeg har forstået det korrekt, er at angive tiden i [tt]:mm og derefter lave det om til "decimal". Det vil sige, lav en celle eller en række celler til tiderne e.g. kolonne A, lav så ved siden af en række (kolonne) til udregning i decimaler så vi får "konverteret" tiden til timer. Det var det jeg mente i mit første indlæg med at lave tiden e.g. 21:15 og til 21,25. Derefter kan værdierne let adderes eller hvad de nu skal...

Hjælper det eller har I løst det? Eller er det mig der er helt /&%¤#¤%&/(&¤%//&%¤  ;)
Avatar billede 50491 Nybegynder
04. december 2014 - 21:37 #7
Hej alle gode Excel-folk
Tak for alle jeres løsninger, jeg vil afprøve dem, jeg har dog fulgt store-mortens løsning og det løste opgaven for mig, tak for det.
Avatar billede store-morten Ekspert
04. december 2014 - 21:42 #8
Spørgsmålet er:
"Jeg prøver at udregne summen af timer (tid) men den giver et resultat der siger 00:00 ?"

Intet nævnt om regning i 100 dele
Avatar billede store-morten Ekspert
04. december 2014 - 21:43 #9
Velbekomme :-)
Avatar billede DanHansenDenmark Nybegynder
04. december 2014 - 22:07 #11
Hej igen,

Sorry, jeg kan bare slet ikke finde ud af at lave links til et grafisk billede. Man kan ikke uploade her, vel??? Det har jeg vel forstået rigtigt!!

Jeg prøver igen:

Her er et grafisk eksempel på det jeg tror du mener. Hvis du vil have det, kan jeg sende dig eller lægge arket op. Så kan du måske bedre se det.. Ved jo ikke hvor bekendt du er med Excel.. Jeg er ikke selv nogen haj som I kan se, men vi løser det jo ;)

http://www.overclock.net/content/type/61/id/2272161/
Avatar billede DanHansenDenmark Nybegynder
04. december 2014 - 22:16 #12
Hej igen igen,

Bare i orden ;)
Bare vi får løst problemerne ;)
Avatar billede store-morten Ekspert
04. december 2014 - 23:13 #13
Hej Dan

Du kan beregn uden hjælpe celler.

Eks. 08:00 i A1:A4 og formlen: =SUM(A1:A4)*24 i celle A5
formateret som "Tal" med 2 decimaler, så får du 32,00
Avatar billede 50491 Nybegynder
06. december 2014 - 10:55 #14
Hej DanHansenDenmark
Dit indlæg giver faktisk mening, jeg kan nu forstå hvorfor det firma jeg arbejder i bruger decimaltal ved tidsberegning. Men jeg er godt tilfreds med den hjælp jeg har fået.