Avatar billede EsbenT Nybegynder
10. december 2014 - 11:27 Der er 14 kommentarer

Computer brudt sammen pga en film

Hej herinde.

Hej venner.

Jeg er i kæmpe problemer da jeg skal til eksamen i morgen og flere gange i næste uge, og min pc er lige brændt sammen. Jeg har nogle rimeligt store universitetsopgaver som ikke er backuppet.

Min pc gik ned i nat da jeg så film. Lige pludselig kom der store pixels og forkerte farver op, ligesom om den del af filmen var corrupted. Derefter lukkede den ned med besked om at Windows indsamlede oplysninger og vil genstarte for mig. Det var den nye Windows 8 BSoD med den sure smiley. Der siden har jeg bare haft sort skærm når jeg tænder den, hvorefter den lukker ned af sig selv efter 7-10 min. Nogle gange når jeg tænder den kommer der en blå skærm op, der siger at pc'en skal repareres, og jeg kan så gå ind i bios.

Det er en bærbar fra ASUS, som jeg selv synes jeg har behandlet godt, og jeg er derfor bange for at det kan være en hardware fejl. Jeg har ingen cd'er eller andet installation, da jeg kun kunne få den preinstalled fra proshop.

Er der nogen der kan hjælpe mig? Jeg nåede desværre ikke at se hvad der skabte årsagen til lukningen, men nu kan jeg slet ikke komme ind på min pc, så jeg kan ikke få min opgave ud? Er der noget jeg kan gøre selv?
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2014 - 11:48 #1
jeg tror det er disken som kan være stået af.
masser af fejl i film, tyder på diskfejl - da filfejl sjældent sker.

jeg vil foreslå du tager harddisken ud, og sætter den i et kabinet, så du kan kopiere den over på en anden disk/computer.

evt. sæt den over i en anden computer.

inde i bios, check S.M.A.R.T., det er harddisk status. hvis den er fyldt eller slår ud med store tal, så er disken smadret.

ligemeget hvad, for penge kan du nok få 99.9% af dine data tilbage.
jeg ved det haster, men du har en undskyldning for at aflevere senere.

google data rescue danmark, så dukker diverse firmaer op.

hvis disken ikke virker ovre i en anden computer/kabinet, så sluk den ned og brug den overhovedet ikke, du skader den bare endnu mere!
Avatar billede poko1 Ekspert
10. december 2014 - 17:33 #2
Jeg sad lige og tænkte at jeg ville prøve at hjælpe dig men nu er der jo lagt et svar så må ???? du jo have fået den rigtige hjælp :-(
Avatar billede fastwrite Nybegynder
11. december 2014 - 01:30 #3
#2 - ikke nødvendigvis. Du kan også give et svar, og så kan spørgeren vælge mellem hvilke svar han vil give credit med point.

Du kan skrive alle de svar eller indlæg du ønsker.

Det er jo ikke sikkert at spørgeren synes at #1 er svar nok - selvom jeg nu nok må give #1 ret i det han skriver.

Der findes et program der hedder Spinrite6 - som du kan prøve at boote op med (det er et købeprogram) - den er en mester i at redde harddiske.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2014 - 03:16 #4
hvis disken er nået dertil at der ingen kontakt er, så glem spinrite. :)
Avatar billede fastwrite Nybegynder
11. december 2014 - 05:10 #5
#4 - Korrekt. Men det er ikke nødvendigvis harddisken der er crashet på hans PC. Det kan ligeså vel være hans CPU eller andet på bundkortet.
Avatar billede poko1 Ekspert
11. december 2014 - 08:07 #6
Aldrig har jeg set så meget sludder med svar!!!
når spørger for mulighed for at lave en reparation som dette så er det en del af Windows 8 programmet som ligger på Harddisken!
http://gratisupload.dk/vis_billede/716888/
Avatar billede fastwrite Nybegynder
13. december 2014 - 15:56 #7
#6 Inden du nu basher os alle, skulle du måske læse spørgerens indlæg.

Han skriver jo netop at han IKKE kan starte ordentligt op på sin PC, og så er det jo ligegyldigt hvilket styresystem det drejer sig om.

Det kunne mere tyde på hardware problemer, og nok kan Windows 8 gøre meget for at reparere, men fysiske hardware problemer kan den ikke :-)

Derfor er det nemmeste at smide disken over i en anden PC - og trække hans data ud.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. december 2014 - 17:15 #8
Nogle gange når jeg tænder den kommer der en blå skærm op, der siger at pc'en skal repareres

http://gratisupload.dk/vis_billede/716888/
Avatar billede fastwrite Nybegynder
13. december 2014 - 17:35 #9
Prøv at vælg Automatic Repair og se om den kan rette op på det.
Avatar billede fastwrite Nybegynder
13. december 2014 - 17:36 #10
Men når du skriver "nogle gange" kunne det tyde på at det også er noget hardware relateret. Har du prøvet at tage en støvsuger og suge støv ud af den i de huller der er i pc'en?
Avatar billede EsbenT Nybegynder
14. december 2014 - 18:51 #11
Hej allesammen tak for svarene.

Sådan som jeg tror det er, er det noget med ledningen fra harddisken og ned til bundkortet. SATA et eller andet. Harddisken virker fint i en ekstrern Dock, så jeg tror det er det. Men tusind tak for hjælpen.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. december 2014 - 19:29 #12
I en bærbar ASUS er der ingen kabel fra harddisk til bundkortet
prøv når du starter op at spamme F9 tasten så du få det vindue frem med de forskellige muligheder for reparation der er vælg den mulighed hvor du beholder dine programmer og filer!
Fortæl også gerne hvilken ASUS
Avatar billede fastwrite Nybegynder
14. december 2014 - 22:52 #13
Nej, det kan umuligt være et kabel fra HD til bundkort, da som poko1 siger - der er ikke noget kabel, HD'en bliver monteret direkte på bundkortet.

MEN - vi har jo så ret i at det ER hardware relateret. Prøvede du at støvsuge? Har du tændt computeren uden harddisk, og se hvad den skriver?

Kan den nu stå tændt i længere tid uden problemer? (hvis du gjorde det med støvsugeren).
Avatar billede poko1 Ekspert
14. december 2014 - 23:07 #14
Prøv nu bare de muligheder
http://gratisupload.dk/vis_billede/717441/