Avatar billede Unicus Praktikant
25. juli 2016 - 10:51 Der er 3 kommentarer

Er min hard disk død?

Kære eksperter. Nu har jeg brugt satlige vågne timer i min weekend på at løse mit problem, uden held. Inden jeg giver helt op prøver jeg lige med jeres hjælp om jeg kan få min pc til at køre igen.

Først mit system:
Packard bell s2380
ADM AB-550 APU 3,20 GHz
Nvida gforce gt 620
12,8 gb ddr3 ram
Windows 10 64 bit

For ca en måned siden begyndte min pc at køre langsomt og hakkede helt vildt. Og jeg kunne se at min disk kørte på 100%. Da løste jeg det med en virus skanning, grundig oprydning cc cleaner og reboot af windows - det virkede.

For et par dage sidden kom samme problem igen. Den blev lagsom og hakkede, så jeg kørte samme procedure igen. Men denne gang uden held. Nu står jeg tværtimod med 2 udfordringer:

Når jeg starter den op kommer den med beskeden "Reboot and select proper boot device". Inde i bios er min hard disk ikke listet, men, hvis jeg lukker bios uden at gemme starter den som normalt og jeg kan logge på windows. Men når jeg er på, køre min hard disk på 100% - ikke konstant, men hvis jeg åbner en mappe, browser mv køre den op på 100% og bliver meget meget langsom. Også i fejlsikret tilstand.
Og genstarter jeg den har jeg samme problem igen.

Det jeg har prøvet ind til videre er:
- Reboot windows. (hvor den gemmer personlige filer)
- Rengøring af hardware
- Tage alle stik ud af motherboardet og sætte dem i igen.
- Bytte strøm og sata kabler mellem hard disk og dvd drev (for at teste om det var et dårligt kabel)
- Teste hard disken i samtlige sata porte på motherbordet.
- Sætte bios indstillingerne som standart.
- Sætte bios indstillingerne tilbage til fribrikstilstand (ved at tømme computeren for strøm og tage batteriet ud af motherboardet)

Nu er jeg tom for ideer. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg ellers skal gøre?
Så nu spørger jeg som jeg gjorde i overskriften, er min hard disk død? Hvis den er, så forstår jeg ikke at jeg stadig, med lidt besvær, kan komme ind i windows. Jeg har en gang før prøvet en hard disk der døde, der kunne jeg slet ikke lukke den op. Men det kan jeg godt nu, så den må jo kunne reddes?

På forhånd mange tak for jeres hjælp. Alle ideer er velkommende.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. juli 2016 - 12:59 #1
Vedr. bios:
Har di også skiftet det lille batteri da du havde det ude?
Gemmes indstillingerne ikke vil den jo forsøge at boote på default indstillinger.
Skal så dertil ikke siges at din disk er fejlfri, men batteriet skal være i orden.
Avatar billede Unicus Praktikant
25. juli 2016 - 13:59 #2
Det gjorde jeg ikke før, men jeg har skiftet batteriet nu, det havde desværre ingen effekt.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. juli 2016 - 18:36 #3
Jeg har netop pillet en disk ud af en PC med samme symptomer - den er på vej til total kaput, så få data trukket ud af den og sæt en frisk i ASAP!