Avatar billede Kentoi Seniormester
16. september 2016 - 14:47 Der er 6 kommentarer

Så er det min tur til at vælge en router

Vi skal hvor jeg bor til at benytte http://www.antenneforeningenaf1986.dk/ og i forbindelse med det skal jeg til at have min egen router. Så nu er så spørgsmålet, hvilken een skal man vælge. Jeg er en smule grøn når det kommer til dette. Jeg bor i et hus op 95 m2 i 2 plan og væggende er af beton. Jeg var ikke klarover at trådløse routere var bygget op på den måde at den kan kommunikere med flere enheder af gangen. Betyder det at i gamle dage at hver enhed fik en "token" som de kan lave en request eller? Men der kan kan komme 8+ enheder koblet på den. Vi bor 5 person i huset. Og selvfølgelig skal hastigheden være i top. Der på selvfølgelig også godt være RJ45 stik i den.
Avatar billede INK Ekspert
16. september 2016 - 20:14 #1
Ifølge hjemmesiden leveres internettet af Dansk Kabel TV. Her kan du tilkøbe en trådløs router svarende til din boligstørrelse. Jeg ville nok vælge den største model til ca. 1100 kr. Ifølge hjemmesiden ydes der så også teknisk support til routeren. Hvis du ikke har arbejdet med opsætning af routere og netværk kan det nemt spare dig for mange bekymringer og problemer. Der kan tilsluttes 4 kablede forbindelser og mange trådløse forbindelser. Routeren bør placeres højt ca. midt i boligen.
Avatar billede Kentoi Seniormester
19. september 2016 - 11:35 #2
Jeg er blevet informeret om disse, men jeg ved ikke så meget om dem.

http://www.linksys.com/dk/p/P-EA9500/

https://www.asus.com/Networking/RT-AC5300/

Er det overkill?
Avatar billede INK Ekspert
19. september 2016 - 13:09 #3
Man skal jo aldrig gå ned på udstyr, men det ser lidt voldsomt ud. Afhænger selvfølgelig af familiens behov. Hvis 3-5 personer skal streame film samtidigt osv. er behovet jo stort, men til mere almindeligt brug kan en mindre router nok klare skærene. Hvad foreslår leverandøren? Du skal formentlig have leverandørens "modem" (kabel eller fiber) og så selv arbejde videre derfra. Leverandørens router indeholder formentlig både modem og router, hvilket gør tingene mindre komplicerede.
Avatar billede Kentoi Seniormester
20. september 2016 - 09:29 #4
Umiddelbart levere de bare et stik til væggen, derfra skal jeg selv finde noget udstyr.

Jeg har også fået anbefalet denne:
http://www.linksys.com/us/p/P-WRT1900AC/
Avatar billede INK Ekspert
20. september 2016 - 10:18 #5
Mange hjemmesider anmelder nyt udstyr. Jeg bruger ofte CNET.COM.
Dine tre forslag til router vil klare jobbet. Det er alene et spørgsmål om hvor meget du vil betale. AC og dual-band er selvfølgelig minimum i dag, men du kan også få tri-band, hvor der sendes på 2 5GHz kanaler. Kun du selv kender behovet for trådløs streaming.
Jeg stopper her.
Avatar billede Kentoi Seniormester
20. september 2016 - 11:11 #6
Ok. Mange tak for svarene. :)