Avatar billede anba Mester
22. september 2016 - 14:37 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Sort skærm efter logon på windows 10

Pludselig opstået problem. Når jeg starter min pc op med win 10 (stationær pc -mrk medion) kan jeg komme så langt at windows logoet vises - mit baggrundsbillede vises og jeg kommer dertil hvor jeg skal logge på med min hotmailadresse og et password, hvilket også går fint og jeg bliver budt velkommen - men derefter bliver skærmen sort og der sker ikke mere. Jeg har forbindelse til internettet. Men ingen skrivebord og ingen proceslinje - så jeg kan ikke søge noget på nettet. Jeg kan vælge ctrl alt delete og derefter jobliste og her kan jeg så komme ind på nogle filer og programmer via stifinder.
Hvordan får jeg min pc til at åbne som før med skrivebordet så jeg kan komme på nettet via en browser ?
Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. september 2016 - 15:18 #1
Når du er inde i joblisten, så led først efter processen explorer.exe

Hvis den findes, så luk den.

Vælg dernæst "Filer"->"Kør", skriv "explorer.exe" og tryk enter.

Explorer.exe er processnavnet på den "skal", Windows består af - og noget tyder på den ikke kører som den skal.

Hvis ovenstående virker, kan vi se på hvad der så kan gøres...
Avatar billede 220661 Ekspert
22. september 2016 - 15:52 #2
Man kan hvis systemgendannelse er aktiveret også vælge at rulle systemet tilbage.
hvis du går i filer og vælger kør, kan du så i stedet skrive rstrui, som vil starte systemgendannelse. Her vælges så et punkt hvor systemet virkede.
Avatar billede anba Mester
22. september 2016 - 18:23 #3
Til Ole Madsen: der er ingen proces explorer. Exe og når jeg vælger Kør ny opgave og skriver explorer.exe, så sker der ingenting.  !

Til 220661: jeg har prøvet systemgendannelsecet par gange, men det slutter hver med med, at der står at min antivirusprogram forhindrede at køre systemgendannelse og jeg skal lukke dette. (Mcafee) Jeg harclukke for firewalll og mener også at jeg har lukket for programmet - men jeg er ikke sikker på at jeg har gjort det rigtigt ?

Håber en af jer kan hjælpe mig videre.
Hilsen Anette
Avatar billede 220661 Ekspert
22. september 2016 - 19:42 #4
Hvis du skal lukke for Mcaffe skal det gøres under jobliste og gå i start.
Her deaktiverer du alt med Mcaffe.
Herefter gå i søg og skriv msconfig. Gå her i tjenester og sæt hak i at Windows tjenester vises. Er der Mcaffe punkter her deaktiver dem.
Genstart din pc og prøv at foretage systemgendannelse.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. september 2016 - 19:50 #5
#4 Microsoft tjenester skal selvfølgelig ikke vises :-)
Avatar billede anba Mester
23. september 2016 - 23:26 #6
Det kunne ikke lade sig gøre at lukke Mcafee fra joblisten og derfor kunne jeg så heller ikke lave en systemgendannelse.
Jeg så ingen anden udvej end at indlevere pc-en til reparation. Det viste sig at der var så megen "snavs" på den.... over 4000.(.så antivirusprogrammet har derfor forhindret opstarten).. på trods af at jeg stort set ikke har brugt den det sidste halve år. Dog har jeg installeret officepakken 365 samt Mcafee.
Det kosteðe mig 1000 kr - men jeg er glad for nu fungerer den igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. september 2016 - 07:44 #7
Godt du har fået styr på den. :-)

Vil på falderebet give dig en "pakke" jeg vil anbefale du kører ca hver uge:

Hent og instalér CCleaner free  https://www.piriform.com/ccleaner
http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://downloads.malwarebytes.org/mbam-download.php
For du en error code når du installerer så kig lige på denne tråd:
https://forums.malwarebytes.org/index.php?/topic/149048-internal-error-expression-error-runtime-error-at-79177-external-exeption-e06d763/
Gerne lige lægge loggen ind der kommer når den er færdig

Prøv at hente AdwCleaner her:
http://general-changelog-team.fr/fr/downloads/finish/20-outils-de-xplode/2-adwcleaner
Start programmet, og når det er startet trykker du på [Scan]
Pc scannes, og ved endt scanning skal du trykke på [Clean].
Og derefter (automatisk) genstart...
Tilbage fra genstart kommer en log, som du gerne må kopiere herind.
Mht.: Vista og Windows 7/8 - Højreklik på filen - Kør som Administrator.

Så kan du måske holde liv i computeren lidt længere så du ikke skal bruge 1000 kr på den for at få den renset.
Et andet alternativ er at oprette image filer man kan gå tilbage på. Sådanne image filer gemmes på eksternt medie, og kan opstartes fra et medie som dvd eller usb, så man kan overskrive den syge Windows partition. Er computeren indrettet på den rette måde kan dette udføres på under en halv time uden nogen form for omkostning.
Avatar billede anba Mester
24. september 2016 - 08:50 #8
Tak for rådene - ved dog ikke om jeg kan finde ud af dem alle. Ccleaner har jeg dog og kører ofte. Malwarebytes har jeg også tidligere haft - dog i en gratis udgave og det er nok ikke den du henviser til.
Alt det med mbam forstår jeg ikke.

Imagefiler - mener du systemgendannelse ? Ellers ved jeg ikke hvad det er.

Men tak for svar - hilsen Anette
Avatar billede 220661 Ekspert
24. september 2016 - 10:17 #9
Velbekomme Anette.
Image filer er en komplet kopi af dit system man lægger på ekstrent medie, som kan tilgås fra usb eller en cd man starter programmet på.
mbam= Malwarebytes Antimalware :-)
Jo det er skam den gratis udgave jeg mener :-)
Bruger selv Aomei Backupper free (gratis) til formålet.
Avatar billede anba Mester
21. november 2016 - 09:41 #10
Indleverede til reparation. Der var virus på den - så mcafee havde forhindret opstart !
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2016 - 12:16 #11
Ok.