Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 13:15 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Gør ekstern harddisk til ét drev

Jeg kører Windows 10, og jeg har et irriterende problem.

Jeg har en ekstern harddisk, som af en eller anden grund er blevet delt op i et E og et F drev, hver med ca. 500 GB.

Men jeg ønsker kun ét samlet drev, så harddisken er på 1 TB.

Jeg har søgt og søgt, men kan ikke finde en løsning på problemet, så jeg håber på hjælp, som så mange gange før.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2016 - 13:18 #1
Du går bare ind i Diskhåntering og sletter begge partitioner. Derefter kan du oprette èn ny på 1TB.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. oktober 2016 - 13:20 #2
http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
den er gratis, og kan samle de to partitioner til en. I programmet skal du gå efter "Merge Partition"
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2016 - 13:38 #3
Hvis der skal bevares data, er jeg enig med #2, Men ellers er det nemmere at nedlægge og genskabe. Det kan også gøres i det linkede program.
MiniTool er et storartet værktøj, som kan bruges til mange ting.
Så hent MiniTool under alle omstændigheder.
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 14:23 #4
Jeg har hentet minitool, men når jeg vil merge partition siger den, at den funktion ikke er understøttet i det gratis program. Så jeg må prøve forslaget fra Valby1
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 14:27 #5
Hej Valby1.
Nu har jeg slettet dem, men du har jeg så to styk der ikke er allokeret. Hvordan får jeg dem til at blive til én??
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 14:34 #6
Hvis jeg kan gøre det i MiniTool må du meget gerne forklare mig det. Men også gerne i diskhåndtering
Avatar billede claes57 Ekspert
15. oktober 2016 - 14:52 #7
prøv i diskhåndtering at markere samme område igen (start med det til højre = 'yderst' på disken). Og slet igen - der kan være opdeling i 'usynlige' dele (logisk partition), og de skal også væk.
Derefter kan der oprettes en primær partition, der fylder det hele.
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 15:03 #8
Jeg kan ikke slette dem igen. Når jeg højreklikker siger den blot ny simpel diskenhed, egenskaber og hjælp????
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2016 - 15:20 #9
Har du prøvet først at slette den partition længst til højre med "Slet diskenhed?
Disken skal stå som "Ikke allokeret"
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 15:22 #10
Den står som ikke allokeret, men jeg kan ikke slette instruktionen kommer ikke frem når jeg højreklikker.
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 15:23 #11
Jeg kan lave en ny simpel diskenhed. Men så havner jeg hvor jeg var. Tak fordi du hjælper mig.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2016 - 15:24 #12
I MiniTool kan man højreklikke på "Delete" så står der ikke allokeret" derefter skal man trykke på Appy i øverste venstre hjørne.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2016 - 15:27 #13
Det lyder som om, du kun har slettet 1 partition, de skal slettes begge 2, før der kan laves en enhed. Det skal nok lykkes.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2016 - 15:30 #14
Nå endnu en slåfejl, Appy = Appply.
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 15:31 #15
Jeg er ked SF jeg er så dum. Når jeg markerer enheden og højreklikker spørger den om jeg vil delete all partition. Jeg kan ikke finde en delete knap jeg kan højreklikke på. Sorry.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2016 - 15:35 #16
Man er ikke dum bare fordi man ikke er bekendt med det :-)
Når du får den forespørgelse, har du så prøvet at trykke "Enter" ?
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 15:35 #17
Nu har jeg deleted all. Så nu står den som en hel enhed der er unallocated.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2016 - 15:39 #18
Så opretter du bare en ny enhed, og bruger alle de 900+ GB som der bliver tilbage, når windows har snuppet lidt til eget brug.
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 15:41 #19
Hvordan opretter jeg den? I diskhåndtering er der ingen ændring. Der står de stadig som før?
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 15:45 #20
Jeg har trykket Apple og kaldt den ekstern disk. Og den står i mini tol som E:ekstern disk (NTFS) med 942,5 GB og 0 used. Men jeg kan ikke se den i diskhåndtering og heller ikke i denne pc
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 15:45 #21
Jeg mener apply. Den har ændret det til Apple.........
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2016 - 15:50 #22
Hvilken version af Windows er denne disk koblet op på?
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2016 - 15:50 #23
Prøv i MiniTool at formatere disken.
Den burde kunne ses i Diskhåndtering, men ikke under Denne PC før den har fået et drevbogstav.
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 16:00 #24
Den har bogstavet E. Jeg har prøvet at trykke format i MiniTool men det virkede faktisk ikke som der skete noget. Og som sagt. I diskhåndtering er der ikke sket noget.
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 16:03 #25
Til 220661. Windows 10
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2016 - 16:04 #26
Ok jeg laver lige et billede til dig.
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 16:07 #27
Tusind tak. Jeg er meget glad for al din hjælp. Tak.
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 16:15 #28
Denne disk står som GPT. Min anden eksterne står som MRB. Skal jeg konvertere den til MRB?
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2016 - 16:20 #29
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2016 - 16:25 #30
Det er ikke nødvendigt. Det kan du gøre som du vil. Windows kan læse MBR op til 2TB men er disken over 2TB skal den være GPT. Din disk er jo på 1TB, så det er lige meget.
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 16:26 #31
Men det bringer mig jo ikke videre. Nu får jeg blot et nyt drev e på 453 GB og jeg har så 454 stående som ikkevallokeret.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2016 - 16:39 #32
Så kan du ikke have fulgt anvisningen.
Fra begyndelsen havde du 2 ens partitioner. Ok, billedet viser et eksempel med
1 partition. Men du skal naturligvis gøre det samme med begge 2, en af gangen.
Du var jo i MiniTool så langt, at du der bare skulle have trykket på "Create"
Altså,  i Diskhåndtering hedder det "Ny simpel diskenhed"
Og i MiniTool "Create"
Men hold dig nu hellere til Diskhåndtering, her og nu.
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 16:48 #33
Jamen jeg slettede dem begge i diskhåndtering. Og så stod de som ikke-allokeret. Så er der to men hvordan får jeg samlet dem i diskhåndtering? Du ville have mig til at slette dem igen, men det kan man ikke. Og i MiniTool fik jeg faktisk dannet en ekstern disk E men den viser sig ikke i diskhåndtering. Der er derfor jeg synes jeg er lige vidt. Beklager. Men tsk for din hjælp. Det er jo nok mig der kludrer men jeg mener jeg hele vejen har fulgt dine anvisninger.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2016 - 17:08 #34
Da du havde lavet den rigtigt med minitool og den stod som E der, er du så helt sikker på at disken  bare ikke stod som et spørgsmålstegn hvor den stod som ikke initialiseret i disk håndteringen?
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2016 - 17:09 #35
Nå Ok, er det sådan, at du kan sende mig et skærmbillede?
Hvis du mangler et program, så er der et her:http://www.faststone.org/FSCapturerDownload.htm
Og lægge det ind her.
http://billedeupload.dk/
Husk at kopiere adresse og læg den ind her på E.
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 17:18 #36
Nu har jeg etableret de to drev igen på harddisken. Jeg bruger den til sikkerhedskopi. Så jeg fordeler det blot på de to drev. Jeg orker ikke at rode mere med det. Jeg havde håbet det var nemt. Men du skal have tusind tak for al din hjælp. Og ja. Den stod korrekt i MiniTool.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2016 - 17:25 #37
Ok det er op til dig. Men husk, man lærer ikke noget ved at give op. Vi har allesammen haft problemer. Og at lære at bruge Diskhåndtering er vigtigt
også  for fremtiden.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2016 - 17:28 #38
Er jeg godt klar over. Tror måske blot du har overset den herefter i disk håndteringen da den sikkert har stået som ikke initialiceret. Her bliver disken nemlig ikke foldet ud som man ser den direkte, menblot som et llille ikon med en gul trekant på. Det er på dette ikon man aktiverer disken.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2016 - 17:34 #39
I øvrigt i disk håndteringen der burde du have kunnet udvide den første partition med alt den uakollerede plads der var til højre for partition da den stod alene.
Avatar billede barth Professor
15. oktober 2016 - 18:00 #40
Det prøvede jeg også. Og jeg har heller ikke givet helt op. Jeg vil nok om nogle dage prøve mig lidt frem igen og kigge på det du har skrevet om. Tak.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2016 - 21:09 #41
Jeg er ikke med mere, forlader spørgsmålet.