Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2016 - 17:22 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Købte mindst 256 GB lagerplads - har kun 95,3 GB???

Hej,

Jeg får hele tiden besked om (på computeren), at jeg har lidt lagerplads tilbage på pc'en, selvom jeg købte mindst (Af hvad jeg kan huske) 256 GB plads med computeren - hvis ikke mere. Jeg kan se under 'denne pc' --> Enheder og drev at jeg har to drev; ét der hedder "OS (C:)" og ét der hedder Data (D:).
Der er 95,3 GB lagerplads på OS (C:) mens der er 121 GB lagerplads på Data (D:), og jeg kan se at alle filer gemmes på (C:). Og da der er lidt plads tilbage på (C:) får jeg ikke lov til at downloade flere filer. Hvordan kan jeg få lov at bruge Data (D:) - drevet når al pladsen er udfyldt på C: eller allerede nu for den sags skyld??

Og hvis man lægger de to drevs plads sammen så får man alligevel kun 216,3 GB lagerplads - hvor er de resterende?

På forhånd tak :)
Avatar billede poko1 Ekspert
25. oktober 2016 - 17:31 #1
Hvilken Disk type HDD eller SSD Hvis du ikke bruger det til andet så slet den og udvid C: Drevet
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2016 - 17:33 #2
Hvis du kigger i din disk håndtering, er der så en partition der står som ikke allokeret?
Har du er den markeret med sort streg.
Du kommer til diskhåndtering ved at højreklikke på computer og vælge administrer.
Her kan du vælge diskhåndtering og se dine diske der.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. oktober 2016 - 17:51 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2016 - 17:57 #4
Hopper af tråden igen. Så ikke indlæg #1 da jeg skrev mit indlæg.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2016 - 18:15 #5
Kun 256GB, så må det være en SSD disk. Når du har både et C-drev og et D-drev, skulle der ikke være noget hardware problem.. 95.3GB er rigeligt til C-drevet.
Problemet er, at du har installerer for meget der. Flyt det du kan fra C dit D, eller slet slet noget og gen installer på D-drevet.
Man vil aldrig få mulighed til at bruge hele disk pladsen selv, windows bruger også noget. Så 216.3GB er helt Ok.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. oktober 2016 - 19:03 #6
Hvis der ikke er noget på D:, så nedlæg det og udvid C: til at bruge al plads. Kræver 3.die parts værktøj, men er ellers en lille ting.

Alternativt, så skal du flytte mapper med dokumenter, video, billeder. musik til D: og har du dropbox, google drev, onedrive, så kan de også flyttes til D:-
Avatar billede poko1 Ekspert
25. oktober 2016 - 19:41 #7
Nu er der overhovedet ingen problemer med at bruge Windows eget værktøj til at nedlægge og udvide en disk!
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2016 - 19:50 #8
#6 Jeg finder at store C-drev er upraktiske. Især, hvis man vil lave et Image, og det vil jeg godt anbefale.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. oktober 2016 - 20:00 #9
ok: højreklik på dokumenter, billeder, musik, video (en ad gangen), vælg egenskaber, placering og flyt dem til d:\data
kobl af google drev, dropbox, onedrive, og flyt dem til d:\cloud (nogle opretter selv undermappe, andre skal have det gjort i forvejen)
d:\data og d:\cloud er bare så en backup bliver lettere - dem i cloud er jo sikret, så det er kun data, der skal tages backup af.

mit c: drev (har ikke spil) er så på 46gb i brug - resten ligger efter opskriften på d:
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2016 - 20:32 #10
Jeg har fået en intern meddelelse fra 220661 hvor han venlig gør opmærksom på,
at det jeg skrev i #5 ikke er korrekt.
Og han har helt ret. Jeg fejltænkte ud fra 225GB, men der står jo klart 256GB.
Altså er der en mangel på 40GB, og de kan jo ikke allesammen være spist af windows. Spørger har selv købt den SSD, så spørgsmålet er, hvor er den manglende plads?
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2016 - 21:19 #11
@migmigogattermig
Har du købt en computer med SSD?
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2016 - 23:22 #12
#11 Hvordan kan jeg se det? Jeg kan nemlig ikke huske det
Undskyld min manglende viden indenfor IT-verdenen ?
#6 Jeg har prøvet at kopiere nogle filer over på d: drevet men det lykkes kun med nogle filer i én mappe, og så ligger nogle af filerne i mappen i c:drevet mens resten befinder sig i d: ?
Hvordan nedlægger jeg d: drevet og udvider c:, uden et tredjeparts værktøj?
#5 Er 256 GB lidt plads? ? Jeg har mange billeder og sådan noget og jeg fik at vide at 256 gb alligevel ville være rigeligt...
#10 Ja det er nemlig en mangel på hele 40 GB - hvor er de henne??
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2016 - 23:55 #13
Du ved vel om den harddisk som kører windows, sad i computeren da du købte den, eller om du selv har købt en SSD og sat i computeren.
Deciderede programmer kan man ikke uden videre flytte fra den partition de er installeret på til en anden partition, fordi de er registreret i registreringsbasen.
Man kan sagtens forandre sine partitioner i windows Diskmanager, men nogen finder at det er mere overskueligt med det gratis program MiniTool. Smag og behag.
Men hvis du vil prøve, er her et Link: https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Ja hvor er de 40GB? det er derfor vigtigt at vide, om du har købt windows på den SSD, for der kan være en skjult partition med data til gendannelse.
Om 256GB er rigelig kommer helt an på, hvad man vil gemme. For mig er 256GB rigeligt, men andre har brug for 1+TB. Men med SSD er det meget kostbart.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2016 - 00:01 #14
#13
Når sådan; jamen så har jeg ikke SSD - jeg tror også det blev for dyrt hvis jeg købte det og besværligt at sætte det i.
Vil programmet minitool hjælpe mig med at flytte ting overpå d: drevet?
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2016 - 00:30 #15
En SSD på 250GB koster 6-700 Kr. Men er ikke spor svært at sætte i.
Men det er da mange år siden man kunne købe en computer med en almindelig Sata harddisk på kun 256GB. I mange år har man fået 1TB eller mere.
Der er noget mystisk her. Prøv at se i Diskhåndtering eller i MiniTool hvor stor den harddisk egentlig er.
Du kan ikke bruge MiniTool eller andre programmer til at flytte program data med, fordi de stadig vil stå på den gamle adresse i C-drevet. D.vs. at hvis du prøver at åbne et program, efter at have flyttet det til D-drevet, så kan windows ikke finde det.
Man kan godt, program for program, gå ind i registreringsdata basen og rette adressen, men det er ikke nogen god ide, når man har meget begrænset kendskab til det.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2016 - 00:57 #16
#15
Nåårh, det lyder da underligt så ?
Kan du evt. Hjælpe mig med hvordan jeg helt præcis kommer ind på diskhåndtering og hvor jeg derefter kan finde hvor meget plads der egentlig er på harddisken? Jeg har aldrig før prøvet sådan noget eller beskæftiget mig med det, så jeg har desværre ingen ide om hvad jeg gør.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2016 - 01:05 #17
OK. Du trykker samtidig på windows knappen, den med et vindue, og X.
Så åbner der en lang menu, og en af dem hedder Diskhåndtering og den trykker du på. Hos mig ser det ud som på billedet. Tryk på det for at gøre det større.
Ude til venstre står hvor stor disken er. http://billedeupload.dk/?v=yKGzI.jpg
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2016 - 01:29 #18
de forsvundene 40 gb du ikke kan finde er gået til MFT, master file table. som er oversigten over hvad der ligger på disken samt filnavne.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2016 - 01:41 #19
#18 Vil du så mene, at det man "mister" er afhængig af diskens størrelse?
Min OS disk en SSD på 250GB skrumper kun ind til 232.89GB
Medens min Sata på 1TB står som 931.50GB.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. oktober 2016 - 03:57 #20
Sådan ser en 250 GB Samsung ud. Brugt til UEFI.
https://billedeupload.dk/images/O32Lm.jpg
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2016 - 11:44 #21
#20 Ja det svarer helt til min SSD. D.vs. minus 17,11GB, og en Sata mister vel ikke mere? Så hvis det der mistes står i relation til diskens størrelse, så må spørgers disk, som har mistet 40GB enten være meget stor, eller der er noget galt.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. oktober 2016 - 12:28 #22
Den hurtige måde at bruge Samsung Migrate på.
https://billedeupload.dk/images/uR1vK.jpg
Og sådan forstørrer du Husk at gemme hvs der er noget der ikke må væk!
https://billedeupload.dk/images/Ly7v.jpg
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2016 - 21:20 #23
Hej,

Mange tak for svar alle sammen; jeg har været optaget af studiet hvilket forklarer min sene tilbagevending.
Hvordan lægger man billeder ind her, så jeg kan vise jer hvordan min diskhåndtering ser ud?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2016 - 21:45 #24
Okay jeg fandt ud af det...
Her er linket til billedet:
https://billedeupload.dk/images/dTmDn.jpg

Sådan ser min diskhåndtering ud. Hvor er de sidste 40 GB henne - kan I se det ud fra det her?
Avatar billede poko1 Ekspert
28. oktober 2016 - 21:48 #25
Prøv med denne.
https://billedeupload.dk/
Indsæt billede  Upload og kopier URL: Herind
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2016 - 22:01 #26
#25 - Ja det fandt jeg ud af :) Ellers tak for svar :)
Avatar billede poko1 Ekspert
28. oktober 2016 - 22:28 #27
Den mangler ikke noget Kig på # 20 Det er måden de beskriver disken på læg tallene sammen og du kommer til Samme resultat som ude til venstre
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2016 - 22:37 #28
Jeg får da ikke 256 GB når jeg lægger det sammen?
Avatar billede poko1 Ekspert
28. oktober 2016 - 23:46 #29
Nej det er som jeg skrinver Min 2 TB er også kun på 18662.89 GB Og sådan er det med alle diske
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2016 - 00:20 #30
Enig med #27 Din disk er magen til disk 1 i linket jeg lagde i #17.
http://billedeupload.dk/images/yKGzI.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2016 - 08:46 #31
#24 Tænkte det nok. Godt de sidste GB blev fundet :-)
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2016 - 10:28 #32
@220261
Jamen hvis spørger havde fulgt dit råd fra #2, var de GB fundet for flere dage siden.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2016 - 10:29 #33
Øv! rettelse. Der skulle stå 220661.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2016 - 10:29 #34
Lige præsis ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2016 - 10:32 #35
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2016 - 10:47 #36
Men jeg skal ikke have noget kredit for løsningen. Giv den til dem der deltog direkte i tråden og hjalp dig.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2016 - 11:52 #37
Jeg fulgte ikke #2, da jeg havde ingen ide om hvad 220661 mente med partition og allokeret .
Men tak for svar alle sammen - så blev de sidste GB da fundet.
Men mit spørgsmål var også hvordan jeg får brugt D:-drevet?
Nogle af jer mente at hvis jeg kopierede programmer eller lignende vil alt ikke kunne komme med - og det var rigtigt nok, så jeg bliver nødt til at gøre noget andet.
Og så var der det med at udvide lagerpladsen på det ene drev med et tredjepartsprogram - hvordan gør jeg det helt præcis?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2016 - 13:15 #38
#37Jamen det kunne du jo bare have spurgt ind til.
Jeg kunne selvfølgelig også have bedt om et billede der, men det fik jeg ikke gjort.

Har du backup af dine filer på eksternt medie (ikke computer)?

Jeg synes det er en dårlig ide at udvide C drevet. Jeg vil hellere anbefale at flytte filer over på D.
Du kan nemlig oprette og flytte dem over på D drevet.
Find din dokumenter mappe i stifinder, og højreklik på den og vælg egenskaber. Her kan du vælge placering. når du går derind kan du flytte mappen til en anden destination. Vælg den mappe du oprettede på D drevet.
Det samme kan gøres med videoer og andre mapper.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2016 - 13:04 #39
Tak for hjælpen alle sammen. Og 220661 - jeg har gjort som du sagde, og det virkede. Brugbar løsning.