Avatar billede Ken Farø Juniormester
26. oktober 2016 - 11:39 Der er 2 kommentarer

Defekte genveje / forkerte symboler ved Windows10

Hej alle

Jeg har et problem med min bærbare, som jeg for noget tid siden opdaterede til Windows 10.

Problemet angår tastaturet, hvor jeg har problemer med at få symboler frem via genveje. Eksempel: det tyske tegn ß (Eszett). I Microsoft Word dukker tegnet frem via genvejen Ctrl + Shift + 6 + Ctrl + s. Denne genvej virker dog kun i Word, ikke i PowerPoint eller i Outlook. Den enklere genvej, som jeg helst ville bruge (Alt + 2 2 5 [med numlock]), virker ikke nogen af stederne. På min anden computer, der endnu har Windows 7, virker begge genveje i alle nævnte programmer.

Jeg har efter lidt research forsøgt at tjekke tastatursproget (det er indstillet til dansk), men det hjælper ikke på problemet. Kan der være noget, jeg har overset? Sig endelig til, hvis I har brug for flere oplysninger eller specifikationer for at kunne vejlede.

Måske angår problemet ikke Windows 10 som sådan, men dette er foreløbigt min hovedmistænkte. Jeg håber at andre, der har haft samme problem, måske kan komme med erfaringer eller gode råd. På forhånd tak for hjælpen!

- Ken
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. oktober 2016 - 13:24 #1
Kunne det være en ide og have 2 keyboard layouts ?
Det kan du nemlig "nemt" skifte ved at trykke på windows tast og mellemrum mener jeg?
Så kunne du skifte mellem dansk og tysk efter behov ?
Avatar billede poko1 Ekspert
26. oktober 2016 - 16:03 #2
Har du indstillet sprogpakken rigtigt du kan også tilføje Tysk så du kan have tysk tastatur tilsat
https://billedeupload.dk/images/vMXia.jpg