Avatar billede Marc Juniormester
02. december 2016 - 11:10 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Beregning af antallet af måneder mellem to datoer

Hej,

Jeg er interesseret i at beregne antallet af måneder mellem to datoer. Jeg kan se på nettet, at man kan bruge funktionen DATO.FORSKEL, men den kan jeg ikke finde i Excel. Er den nedlagt?

Og kan man bruge en anden smart metode? :)

Med venlig hilsen
Marc
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. december 2016 - 11:27 #1
Så vidt jeg husker hedder den DATO.FORSKEL i dansk Excel. Funktionen er ikke dokumenteret, men findes.
Avatar billede ebea Ekspert
02. december 2016 - 11:39 #2
Der er mange muligheder, for at opstille formler til formålet; men her er en af dem.
Start dato i A1 og slut dato sat som dags dato.

=HVIS(DAG(NU())>=DAG(A1);0;-1)+(ÅR(NU())-ÅR(A1)) *12+MÅNED(NU())-MÅNED(A1)
Avatar billede jkrons Professor
03. december 2016 - 12:59 #3
Funktionen findes og lever godt i det skjulte. De kan læse om den her:

http://www.kronsell.net/hemmeligExcel.htm.

I dit tilfælde skal formlen se således ud

=DATO.FORSKEL(A1;A2;"m")

hvor A1 er den tidligste dato, A2 den seneste og "m" fortæller at du vil have forskellen i måneder.
Avatar billede jkrons Professor
03. december 2016 - 13:01 #4
Hvis linket ikke virker, så prøv uden www.

http://kronsell.net/hemmeligExcel.htm
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
04. december 2016 - 20:10 #5