Avatar billede ransborg Juniormester
03. december 2016 - 09:05 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Lægge en række til

Hej alle,
hvordan løser jeg dette problem:

A1: Input!A1
A2: A1+100
A3: A2+100
A4: A3+100
A5: Input!A2
A6: A5+100
A7: A5+100
A8: A6+100

Altså at formlen i A5 tager formlen fra A1 og lægger 1 række til?

Tak på forhånd

Mvh
Claus
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
03. december 2016 - 09:17 #1
Hvad med:

A1 =Input!A1

A5 =Input!A1+1

mvh Jan
Avatar billede ransborg Juniormester
03. december 2016 - 09:21 #2
Hej Jan,

Nej det virker desværre ikke, da den så finder værdien af Input!A1 og så lægger den blot 1 til.

Jeg tror vi er ovre i noget enten indirekte eller indeks, men jeg kan ikke se mig ud af den
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
03. december 2016 - 09:23 #3
Øjeblik prøvet lige
Avatar billede ransborg Juniormester
03. december 2016 - 09:25 #4
Takker :-)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
03. december 2016 - 09:31 #5
A1 = INDEX(input!$A$1:$A$2;1)

A5 = INDEX(input!$A$1:$A$2;1+1)

Mvh Jan
Avatar billede ransborg Juniormester
03. december 2016 - 09:47 #6
Ja Jan, den vil virke...men det gør desværre ikke, at jeg kan trække formlen ned. Der vil være over 10000 rækker i mit regneark. Jeg vil så have problemet længere nede, at jeg manuelt skal lægge en til. Det må være noget med, at A5 henviser til formlen i A1 og lægger én række til i opslaget
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
03. december 2016 - 09:55 #7
må det være vba?
Jan
Avatar billede ransborg Juniormester
03. december 2016 - 10:19 #8
Helst ikke, da det er til en kollega, som ikke har helt styr på det
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. december 2016 - 10:21 #9
Jeg er i tvivl om, hvad det er du ønsker, men måske kan det her være til inspiration.

https://www.dropbox.com/s/ezmbq9lpu20m1v0/L%C3%A6gR%C3%A6kkeTil.xlsx?dl=0
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
03. december 2016 - 10:35 #10
Denne makro vil virke vil jeg mene

Option Explicit
    Dim DetteArk As Worksheet
    Dim Kol As Range
    Dim Ark As Worksheet
    Dim ArkKol As Range
    Dim Cell As Range
Sub Formeler_i_nyt_Ark()
    '----- Ark der skal udfyldes ---'
    Set DetteArk = ActiveSheet
    Set Kol = DetteArk.Range("A1")
    '----- Ark hvor der hentes fra ---'
    Set Ark = Sheets("Input")
    Set ArkKol = Ark.Range("A1")
    Set ArkKol = Range(ArkKol, ArkKol.End(xlDown))
    '------ Alle celler i A-kolonnen i ark (Input) gennemgås -----'
    For Each Cell In ArkKol
        Kol.Formula = "=Input!" & Cell.Address
        Kol.Offset(1, 0).Formula = "=" & Kol.Address & "+100"
        Kol.Offset(2, 0).Formula = "=" & Kol.Offset(1, 0).Address & "+100"
        Kol.Offset(3, 0).Formula = "=" & Kol.Offset(2, 0).Address & "+100"
        Set Kol = Kol.Offset(4, 0)
    Next Cell
End Sub

køres engang så er koden inde i arket
Avatar billede ransborg Juniormester
03. december 2016 - 10:39 #11
Din løsning vil også virke, den er dog ikke så køn, jeg prøvede mig frem med denne her:
=INDEKS(Input!A:A;SAMMENLIGN(A1;Input!A:A;0)+1;0) i A5
Avatar billede ebea Ekspert
03. december 2016 - 10:55 #12
#11  -  Der er mange muligheder, for at indsætte Formler til at lave sum på hver X række. Nedenstående Formel vil f.eks. også gøre det.
=SUMPRODUKT(A2--(REST(RÆKKE(A2)-RÆKKE(A2);3)))

Men problemet er jo, at du ikke kan trække formlen nedad på alle dine rækker.
Så du skal manøvrere for hver X antal rækker, for at indsætte sådanne formler, fordi dine sum formler (+100), også skal stoppe på hver X række!
Så mit bud vil da være at lave en VBA løsning.
Avatar billede ransborg Juniormester
03. december 2016 - 11:18 #13
Det er rigtigt ebea, og det er det, som jeg ville undgå, men som sagt så kan det løses på denne måde:

=INDEKS(Input!A:A;SAMMENLIGN(A1;Input!A:A;0)+1;0)