KMD Opera, der bruges i mange kommuners jobcentre, har givet problemer i en del kommuner.
Nu erkender KMD selv, at 2009 bød på "udfordringer også for vores kunder".
Computerworld har beskrevet, hvordan Kolding Kommune boksede med problemer helt ind i 2010. Mens andre kommuner har haft problemer med KMD Opera i tidligere år.
Skal KMD-kunder generelt forvente den slags problemer, som der har været med KMD Opera over årerne?
"I forbindelse med implementeringen af it-understøttelsen af det enstrengede beskæftigelsessystem var 2009 et ekstraordinært år for KMD Opera og et år, der bød på flere udfordringer også for vores kunder," siger Kenneth Mikkelsen, som er områdedirektør og forretningsansvarlig i KMD for arbejdsmarkedsområdet.
"Der er nu ved at være rettet op på den situation, og fokus i 2010 har været på at optimere procesunderstøttelsen, forbedre kvaliteten og nedbringe fejlmængden i systemet. Det sker samtidig med implementering af en større lovændring," siger han.
Rettet op på kvalitet og stabilitet
Smider KMD normalt en release på "med masser af fejl" som i Kolding Kommune?
"I KMD har vi høje kvalitetsstandarder og - krav. Som sagt var 2009 releasen på KMD Opera en undtagelse, som skyldes forskellige faktorer, såsom implementeringen af det enstrengede beskæftigelsessystem, mange lovændringer, tæt integration til Arbejdsmarkedsportalen og kort tid til at levere den krævede funktionalitet."
"Alle disse faktorer påvirkede generelt it-leverandørerne til de kommunale jobcentre. Der er løbende rettet op på kvaliteten og stabiliteten af KMD Opera."
Er KMD tilfreds med forløbet omkring KMD Opera generelt?
"Ja, generelt er KMD tilfreds med forløbet omkring KMD Opera. KMD Opera er en samlet it-løsning, der understøtter det enstrengede beskæftigelsessystem og understøtter en effektiv sagsbehandling i jobcentrene."
"Dette har KMD også fået bekræftet i forbindelse med de besøg, vi har haft i landets kommuner hen over foråret."