Online-spil er mere populære end e-mails

En ny undersøgesle viser, at amerikanere bruger mere tid på computerspil end emails, når de er på nettet. I Danmark ser billedet lidt anderledes ud.

Artikel top billede

Den gang, da det sagde "biib drrruuut, brr… brrr… biiiib biiib," når man ringede op til sin internetudbyder hjemme fra dagligstuen, var formålet med støjen som oftest at tjekke sin email.

Snabelaet var i disse år et symbol på det nye og spændende internet, som gjorde det muligt at sende skriftlige hilsner jorden rundt uden at købe frimærke og besøge det nærmeste posthus eller en postkasse.

Sådan er det ikke helt mere.

Blandt andet har udbredelsen af bredbåndsforbindelser medvirket til, at folk i dag bruger internettet til stort set hvad som helst.

I USA er emailen faktisk gledet helt ned på en tredjeplads over, hvad folk bruger deres tid på, når de er på nettet. Det viser en undersøgelse, som analysefirmaet The Nielsen Company netop har offentliggjort.

Heraf fremgår det, at den tid, amerikanerne bruger på e-mails, er faldet med 28 procent i løbet af det seneste år. Således bruger storebroderfolket på den anden side af Atlanten samlet set 329 millioner timer på e-mails om måneden. Det svarer til 8,3 procent af den samlede tid, amerikanerne er online.

I stedet har online-spil overtaget andenpladsen, og i dag bruger amerikanerne sammenlagt 407 millioner timer hver måned på online-spil, hvilket svarer til 10,2 procent af det samlede tidsforbrug.

Sociale netværk fylder mest

Det er dog ingenting i forhold til, hvor meget tid amerikanerne bruger på at twitte og opdatere statusmeddelelser på eksempelvis Facebook.

I hvert fald viser undersøgelsen, at sociale netværk er den aktivitet, der suverænt indtager førstepladsen for tidsforbrug på internettet.

Hele 906 millioner timer hver måned fordriver amerikanerne med at rode rundt på Twitter, Facebook, LinkedIn og andre sociale tjenester. Det svarer til 22,7 procent af det samlede tidsforbrug, og det er en stigning på 43 procent i forhold til i 2009.

Danskere spiller mindre

Meget tyder på, at danskernes spillelidenskab nok ikke er helt så udbredt som amerikanernes.

En undersøgelse, som er blevet til i forbindelse med forskningsprojektet Offentlighedens Nye Grænseflader, viser nemlig, at kun 25 procent af den danske befolkning spiller spil på internettet, mens 80 procent sender e-mails.

Professor Niels Ole Finnemann, der står i spidsen for projektet og til dagligt er leder af Center for Internetforskning på Aarhus Universitet, understreger dog, at undersøgelsen ikke tager højde for, hvor meget tid der bruges på de forskellige aktiviteter.

"E-mails er jo velegnede til kortere meddelelser, som man ikke nødvendigvis bruger særligt meget tid på, hvorimod online-spil holder folk beskæftiget i længere tid ad gangen," siger Niels Ole Finnemann.

Professoren mener desuden, at en del af forklaringen på, hvorfor folk bruger mindre tid på e-mails, kan findes i udbredelsen af de sociale netværk.

"Især unge mennesker bruger de sociale netværk, og sender sms'er i stedet for e-mails. Derfor virker det også meget naturligt, at der er her, de lægger deres tid," siger han.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Vil du være med til at gennemføre IT-anskaffelser for Forsvaret?

Københavnsområdet

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Københavnsområdet

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Løsningsarkitekt til Kontoret Udviklingsprojekter i Udlændingestyrelsen

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S