AOL: "Vi har et stort fucking problem"

Det amerikanske internet-firma AOL erkender, at det lige nu er i store problemer. Selv et meget skuffende kvartals-regnskab kan dog ikke få topchefen ud af fatning.

Artikel top billede

Den engang så store internet-virksomhed AOL (America Online) har ifølge eget udsagn et stort problem i modsætning til eksempelvis Yahoo, der ikke vil indrømme sin benhårde kamp med at hive reklamemillionerne ombord på skuden til de tidligere så velbjærgede aktionærer.

Det mener AOL's chef for mobil-og internetforretningen, Brad Garlinghouse, som også har siddet i topledelsen hos Yahoo.

"Det første skridt mod at løse et problem er at erkende, at man har et problem," sagde Brad Garlinghouse ifølge Cnet.com på sidste uges computerkonference Supernova.

Skuffende regnskab

Og selv om AOL erkender sine problemer, har Brad Garlinghouse sammen med de andre AOL-topbosser alligevel et stykke vej til også at løse dem.

For indtægterne fosser ud af pengekassen, viser selskabets seneste kvartalsregnskab med en omsætning på 3,3 milliarder kroner.

Den omsætning er 26 procent lavere end sidste kvartal, hvor omsætningen lå 23 procent lavere end første kvartal i 2009.

Det nyeste kvartals-regnskab skuffer da også Wall Street-analytikerne, som forventede en kvartals-omsætning omkring 100 millioner kroner højere.

Til at forsøde kvartalsregnskabet har AOL ellers solgt bygninger i Europa og ikke mindst netværkssitet Bebo, som selskabet købte for blot to år siden for 4,2 milliarder kroner.

Derudover har AOL også afhændet chat-programmet ICQ og rejsesitet Kayak.

Optimistisk topchef

Selvom flere store forretningsområder som eksempelvis det amerikanske reklamemarked er i fald år efter år hos AOL, bevarer selskabets topboss Tim Armstrong dog roen.

"I andet kvartal har vi fortsat forsøgt vores bestræbelser på succesfuldt at få AOL frem til vækst, og selskabet bliver raskere hver eneste dag. Selv om vi har meget vigtigere mål med AOL i fremtiden, så er vi glade for kvartalets interne og eksterne trends," lyder kommentaren til regnskabet fra Tim Armstrong ifølge Cnet.com.

AOL var ellers et af de selskaber, der surfede højest på dotcom-bølgen, da det i 2000 købte film- og tv-koncernen Time Warner for 1.285 milliarder kroner eller 1,3 billion kroner.

Det gigantiske køb på 1.285.000.000.000 kroner blev på mange måder startskuddet til dotcom-boblens bristepunkt, og en måned efter storindkøbet røg aktien da også ned med en tredjedel.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S