Hvornår dropper Microsoft søgemaskineriet?

Microsoft er kørt agterud i søgekapløbet med Google. Til efteråret øjner Microsoft dog en rigtig god forretning og nægter derfor at køre søgemotoren i garagen.

Artikel top billede

Selv om statistikken taler sit tydelige sprog om, at den godt et år gamle Microsoft-søgemaskine Bing halter laaaaangt efter søgekonkurrenten Google, klør man på med oprejst pande hos Microsoft.

Senest har professor Niels Ole Finnemann, der er leder af Center for Internetforskning ved Aarhus Universitet, ellers kritiseret Bing for at efterligne Googles populære søgemaskine, der for længst har sat sig på over 90 procent af søgningerne i Danmark og knap 85 procent på verdensplan.

Han påpeger, at hvis man vil noget på søgemarkedet, så bør man differentiere sig udi nichesøgninger inden for eksempelvis musik og bøger frem for blot at tage kampen op på generelle søgninger.

Nægter at takke af for kampen

Microsoft siger dog til Computerworld, at selskabet ikke har til hensigt at kaste håndklædet i ringen på søgemarkedet og sige tak for kampen til Google.

Ikke nu - og heller ikke i fremtiden.

"Vi er startet på det store marked, og mine beregninger viser, at én procent af søgemarkedet i Danmark er cirka 20 millioner kroner værd, mens én procent af markedet i USA er omkring 800 millioner kroner værd. Men det kræver, at man har rigtig store markedsandele for at kunne høste de gevinster," siger Microsoft Danmarks marketingdirektør Nis Bank Lorenzen.

Han fortæller, at selskabets søgemarked er en god forretning i USA, hvor Microsoft har en markedsandel på over 10 procent, og snart kan selskabet hive endnu flere grønne sedler til hovedkvarteret i Redmond.

"Vi har jo også indgået en lille deal med Yahoo, så til efteråret er vi pludselig oppe på over 30 procent markedsandele, og så begynder det at blive sjovt," siger Nis Bank Lorenzen med henvisning til partneraftalen med Yahoo, der blev en realitet i februar efter længere tids forhandlinger og juridisk tovtrækkeri.

Handler om kritisk masse

Bing hev i starten af året sit beta-mærkat af den amerikanske version, som følge af Microsofts ambitioner med at vise omverdenen, at selskabet er klar til kamp mod Google.

I Europa - herunder i Danmark - er søgemaskinen stadig i beta, fordi der ifølge Nis Bank Lorenzen stadig er meget lokalt arbejde i Europa at hive fat i og masse algoritme-eksperter, der endnu skal ansættes og køres i stilling til udviklerjob i Microsofts store søgecentre i Tyskland, Frankrig og Storbritannien.

"Den måde, som søgning har udviklet sig på med hensyn til mere eller mindre skjulte anbefalinger fra andre brugere, handler det om at have en kritisk masse. Og det er jo bare lærepenge, som vi har måttet betale," siger Nis Bank Lorenzen.

Han peger derfor blandt andet på, at i den amerikanske version af Bing forsøger Microsoft at komme med forslag til relaterede søgninger i en brugergrænseflade, der til forveksling eller minder en hel del om Googles interface.

"Vi har forsøgt at kategorisere og danne et overblik over søgningen ved hjælp af internt semantisk arbejde og andre brugeres søgninger og kategoriseringer," forklarer Nis Bank Lorenzen om et af de områder, hvor Microsoft forsøger at adskille sig væsentligt fra den yngre storebror Google.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S