Microsoft og Yahoo får godkendt søge-aftale

Microsoft og Yahoo har fået myndighedernes godkendelse af der fælles søgemaskine-samarbejde. Aftalen skal give Google kamp til stregen.

Artikel top billede

Microsoft og Yahoo har fået de amerikanske og europæiske myndigheders godkendelse af deres søgemaskinesamarbejde Microhoo.

Samarbejdet har været lang tid undervejs, og der var tvivl om, hvorvidt samarbejdet var i strid med den frie konkurrence.

Men nu er samarbejdet blevet godkendt, og det betyder, at Microsoft og Yahoo er klar til at give Google kamp til stregen.

Aftalen om samarbejdet løber over 10 år. Microsofts Bing søgemaskine-teknologi skal bruges på Yahoos sider og styre søgerelaterede annoncer, mens Yahoo forsat skal stå for brugeroplevelsen, samt stå for salget til selskabernes premium annoncører.

Yahoo har udtalt, at man forventer at få 2,73 milliarder ekstra i driftsindtægter og samtidig spare 1 en milliard i kapitaludgifter, som følge af aftalen.

"Dette banebrydende søgemaskine-samarbejde betyder, at Yahoo kan fokusere endnu mere på vores egen innovative søgemaskine-oplevelse," udtaler Carol Bartz administrerende direktør i Yahoo til The Times.

Siden Microsoft lancerede Bing i juni 2009, har de langsomt vundet markedsandele og generelt fået positive anmeldelser. Men har stadig indtil nu været nummer tre bag Yahoo og Google. Google har dog stadig 2/3 af markedet i USA, mens Microsoft og Yahoo tilsammen har 28 procent.

På verdensplan er Google endnu længere foran med cirka 70 procent af markedet, og det er det, Microsoft og Yahoo håber at kunne ændre med den nye aftale.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Erhvervsakademi København

    Specialist med fokus på GDPR og informationssikkerhed (fuldtid)

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Erfaren leder til cyberdivisionen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S