Teledirektør efter bøde: Telebranchen har et problem

Telebranchen har et troværdighedsproblem, fortæller direktøren for Onfone, som netop har fået en klækkelig bøde.

Artikel top billede

Foto: John W. McDonough (Foto: John W. McDonough)

Læs også: Dansk mobilselskab får bøde på 50.000 kroner.

50.000 kroner.

Det er, hvad mobilselskabet Onfone betaler i bøde for at have et produkt på sin hjemmeside med mangelfulde oplysninger.

Administrerende direktør Morten Strunge fra Onfone ærgrer sig over bøden.

"Det er ærgerligt, og det er en fodfejl fra vores side. Vi manglede at skrive nogle prisoplysninger på vores hjemmeside omkring minimumsprisen for en bindingsperiode på et internet-produkt," siger han og påpeger, at fejlen fandt sted for halvandet år siden.

Dumper i forbrugertillid

Tidligere har en række teleselskaber, som Forbrugerombudsmanden også meldte til politiet, over for Computerworld fortalt, at de fandt fremgangsmåden fra institutionen urimelig. Flere mente, at bødens størrelse var ude af proportioner, mens andre mente, at de blev hængt urimeligt ud.

Morten Strunge ønsker dog ikke at kritisere Forbrugerombudsmandens fremgangsmåde. I stedet henviser han til, at telebranchen konstant ligger i bunden i forbindelse med undersøgelser om forbrugertillid.

"Vi har et problem, hvis vi som branche ligger rangeret dårligere end brugtvognsforhandlere. Vi føler selv, at vi prøver at bryde det ved at have gennemsigtige produkter, men hvis andre i branchen ikke er helt ærlige, så rammer det også os," siger han.

Senest endte telebranchen i bunden af Forbrugerredegørelse 2010, som Forbrugerstyrelsen udsendte i juni. Morten Strunge mener, at gennemsigtige priser er vejen frem.

"Vi prøver at bryde de problemer, der er ved troværdigheden, ved, at vi ikke har bindingsperiode på vores produkter. Hos os kan man opsige abonnementer fra dag til dag, hvis man ikke ønsker at være kunde, ligesom vi ikke har opkaldsafgifter, minuttakseringer og så videre," fortæller han og tilføjer, at selskabet har gjort op med bindingsperioder.

Forbrugerombudsmanden meldte otte teleselskaber til politiet i juni sidste år, og seks af sagerne er nu afsluttet. De to sidste og uafsluttede sager omhandler Telenor og Dansk Net.

Læs også: Dansk mobilselskab får bøde på 50.000 kroner.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef til Cyberdivisionens Infrastruktursystemer i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S