Artikel top billede

Danmark bør have et nyt teleforlig, mener Teleindustriens nye direktør, Jakob Willer. "Ingen politikere kan for alvor huske, hvad der står i det, og ingen har i dag et ejerskab til det forlig," siger han. Foto: Torben Klint

I dag får den danske telebranche ny direktør

Interview: Telekommunikationsindustriens nye direktør, Jakob Willer, skal ikke ud og banke sine synspunkter fast med kølle. Fredelig, seriøs dialog skal sikre ordentlige rammebetingelser for telebranchen.

Læs også: Ny telechef: Blind konkurrence skadelig for branchen.

"Jeg er ikke den, der altid taler med store bogstaver og svinger køllen alt for hårdt. Denne branche bliver glimrende hørt alligevel. Jeg vil dialogens vej."

Sådan lyder det fra Telekommunikations industriens nye direktør, som indtager direktørposten i Telekommunikations-industrien netop i dag.

39-årige Jakob Willer har et solidt branchekendskab fra sine 13 år i IT- og Telestyrelsen (ITS), hvor han har været med til at udforme regler og bestemmelser, som har gjort dele af telebranchen rigtig rasende, og andre dele rigtig glade.

"Jeg har fra regulatorisk side lavet en hel del ting, som har været lidt upopulære i branchen," griner han.

Tunge sager

I ITS' markedskontor, der regulerer konkurrenceforholdene på telemarkedet, har han i sine fire år som kontorchef haft mange sager med TDC, Telenor, Telia og alle de andre teleselskaber, hvor uenigheden har været stor.

Han var med til at udforme samtrafikreguleringen, og har truffet afgørelser om TDC's samtrafikpriser.

"Det var tunge sager, der havde stor betydning for konkurrencevilkårene i telemarkedet," siger han.

God fornemmelse for interesser

Han har også været chef for direktionssekretariatet i ITS med ansvar for relationerne til EU, hvor han stod i spidsen for den danske del af det internationale samarbejde om priser på roaming, der udmøntede sig i den fælleseuropæiske regulering mod de høje priser.

Da Højhastighedskomiteens rapport blev skrevet, var det Jakob Willer, som stod i spidsen for sekretariatet, sammen med repræsentanter for hele branchen.

Det har givet ham en god fornemmelse af, hvad selskabernes interesser er, mener han.

"De kvalifikationer, jeg har med mig, er i høj grad den fornemmelse for, hvor teleselskaberne er uenige, og hvor der kan skabes enighed."

Fordampet forståelse

Nu skal han samle teletropperne som branchens talsmand. Det er en udfordring, han glæder sig til at tage op.

"Jeg har en meget professionel tilgang til denne branche, som jeg i øvrigt holder meget af. Det er den vigtigste infrastruktur for Danmark som samfund overhovedet. Det betyder meget for alle mennesker. Vores arbejde og vores privatliv er dybt, dybt påvirket af denne industri og dens produkter," siger Jakob Willer.

Han vil tage udgangspunkt i teleindustriens fælles interesser, og dem er der mange af, mener han.

"Vi skal ikke diskutere TDC's samtrafikpriser, for det bliver vi ikke enige om alligevel. Vi skal se på de rammebetingelser, der gør det attraktivt at være teleselskab i Danmark."

Den politiske scene bliver hans arbejdsplads.

"Jeg skal forklare politikerne, hvorfor denne industri er så vigtig. Jeg tror godt, politikerne forstår, at teleindustrien er vigtig. Men de har nok svært ved at se, hvad de faktisk kan gøre," siger han, og ærgrer sig over de sager om uigennemskuelige gebyrer og dårlig kundeservice i telebranchen, der jævnligt dukker op i pressen.

"Når der er sager med gebyrer og afgifter, som er for høje, fordamper den politiske forståelse for industriens rammebetingelser på et øjeblik, og så handler det hele om forbrugerbeskyttelse og regulering. De sager betyder, at man lidt for hurtigt tyer til indgreb," mener Jakob Willer.

Ny telechef: Blind konkurrence skadelig for branchen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere