Danske ministerier har mistet 100 bærbare pc'er

Danske ministerier mistede i 2005 og 2006 omkring 100 bærbare computere ud i den blå luft.

Artikel top billede

Skatteministeriet, der netop har mistet computere ved indbrud, er ikke ene om at miste bærbare computere.

Igennem årene er det sket op til flere gange hos flere ministerier - både via indbrud i embedsmændenes private hjem og via indbrud i myndighedernes kontorer.

Det viser en række forespørgsler, som Computerworld foretog tilbage i slutningen af 2006.  

Her blev alle ministerier spurgt, om de havde mistede bærbare computere i 2005 og 2006.

Optællingen viser, at ministerierne i perioden tilsammen havde mistet omkring 100 bærbare computere.

"Under henvisning til din forespørgsel kan jeg oplyse, at vi har fået stjålet 19 stk. pc'er i 2005 og tre stk. i 2006 frem til dags dato (slutningen af 2006, red)," oplyste Transportministeriet dengang til Computerworld.

Transportministeriets opgørelse dækkede over i alt 10 enheder under ministeriet.

På de nævnte institutioner var der en samlet pc-bestand på omkring 450 pc'er, oplyste it-chefen Jakob Franck videre til Computerworld dengang.

21 bærbare over to år

I Beskæftigelsesministeriet mistede man også en del bærbare computere de pågældende år:

"Vi har kendskab til 19 stk. bærbar som blev stjålet i 2005. Herudover har vi kendskab til 2 stk. bærbar stjålet i 2006. Tallene er excl. AF og Arbejdsdirektoratet," oplyste webmaster Ulrich Bojko fra Beskæftigelsesministeriet i en mail til Computerworld i slutningen af 2006.

I Ministeriet for Fødevare, Landbrug og Fiskeri var meldningen, at Direktoratet for FødevareErhverv havde mistet i alt 11 bærbare computere i 2005 og 2006. To af dem ved indbrud i 2005.

Plantedirektoratet mistede 14 i 2005. Ministeriet oplyste dog:

"Heraf bl.a. 12 ved indbrud i lagerlokale (pc'er uden data)."

Endelig mistede Danmarks Fiskeriundersøgelser - under Ministeriet Fødevare, Landbrug og Fiskeri - 3-7 bærbare computere, oplyste informatikchef Kjeld Koushede fra Fødevareministeriets departement til Computerworld i slutningen af 2006.

Indbrud på stribe

Statsministeriet oplyste, at at det havde mistet to bærbare computere ved indbrud i private hjem i 2004.

En medarbejder fra Kirkeministeriets it-kontor skrev følgende til Computerworld:

"Kirkeministeriet har i 2005 været udsat for et indbrud i IT-Kontoret hvor 3 netop leverede bærbare pc'er blev stjålet. Tilsvarende har vi mistet 2 bærbare pc'er under forsendelse fra klargøring i IT-Kontoret til slutbrugeren."

"Der har ikke været tilfælde hvor ibrugtagne bærbare pc'er er stjålet eller på anden måde bortkommet," understregede ministeriet i svaret.

Kulturministeriet fandt også ud af, at det havde mistede bærbære computere i perioden:

"En grundigere efterforskning viser, at der i perioden 2005 - 2006 er forsvundet/stjålet 6 bærbare pc'ere fra Kulturministeriets departement," skrev Åsa Eidenert fra Kulturministeriet til Computerworld. 

Sikkerhedspolitik i Finansministeriet

I Finansministeriet oplyste man følgende:

"I henhold til nedenstående anmodning om oplysning om antal mistede bærbare computere i Finansministeriet i 2005 og 2006 kan det oplyses, at Finansministeriets departement har mistet 2 bærbare computere i 2005 og ingen i 2006 (til dato)."

"Ifølge Finansministeriets it-sikkerhedspolitik, skal brugen af bærbare computere ske på betryggende vis. Følsomme data må ikke lagres lokalt, men kun på de tildelte drev på de centrale servere," skrev Paul Martin Olsen fra ministeriet i slutningen af 2006 til Computerworld. 

I Indenrigs - og Sundhedsministeriet lød beskeden:

"Der er i 2006 kun registreret en stjålen bærbar computer fra Koncern IT's lokaler (KoncernIT er organisatorisk under dep.), hvilket har medført en telefonisk anmeldelse af tyveriet til politiet og en registrering af den bortkomne maskine i beholdningen."

Ministeriet oplyste, at denne bærbare computer ikke var kommet ud af indpakningen og derfor ingen kritiske informationer indeholdt. 

"I 2005 har ministeriet fået stjålet 2 styk bærbare computere fra et aflåst skab. I 2006 har ministeriet ikke mistet nogen bærbare computere," skrev koncernindkøbschef Jørgen Nielsen fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet.

Bærbare computere på rejse

Udenrigsministeriet, der har folk ansat rundt om i hele verden, mistede også nogle computere.

"I besvarelse af Deres nedenstående henvendelse af 20. oktober 2006 vedrørende aktindsigt i antal mistede bærbare computere kan oplyses, at der i 2005 mistedes 5 (3 i udetjenesten, 2 i hjemmetjenesten), og at der i 2006 til dato er mistet 5 (4 i udetjenesten, 1 i hjemmetjenesten), ialt 10 stykker," skrev it-chef Lars Steen Nielsen fra Udenrigsministeriet i slutningen af 2006.

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender oplyser, at inden for ministeriets område har mistet 2 stk i 2005 og 9 stk i 2006.

Skatteministeriet slap i 2005 og 2006

Skatteministeriet, der altså netop har haft indbrud, mistede intet i 2005 og 2006.

"Vi har ikke mistet bærbare computere i ministeriet i 2005 og 2006," skrev Lennart Nilsson fra Skatteministeriet i august 2006 til Computerworld.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Højbjerg, Aarhus

    Cyber Security Summit 2026 - Aarhus

    Lær om organisationers evne til at modstå, håndtere og komme videre efter alvorlige digitale hændelser, herunder ledelsesansvar, forretningskritiske afhængigheder og de valg, der afgør, om plan B holder, når systemer eller leverandører svigter.

    Digital transformation | Aarhus

    AI i det offentlige - Aarhus

    Hør hvordan offentlige AI-løsninger skaleres til stabil drift med reel effekt. Få erfaringer, arkitekturvalg og styringsgreb fra frontløbere. Lær at bygge fælles AI-infrastruktur med ansvarlighed, sikkerhed og compliance.

    Digital transformation | Køge

    Derfor skal du videre fra Dynamics AX – og sådan gør du

    Computerworld giver klar viden om vejen videre fra Dynamics AX. Du ser forskellen mellem AX og moderne cloud-ERP og får et konkret beslutningsgrundlag for næste skridt. Tilmeld dig og få styr på skiftet til Dynamics 365 FO eller BC.

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Souschef til Informations- og kommunikationsteknologi i Cyberdivisionen Hvidovre

    Københavnsområdet

    Statens IT

    Windows Server specialist

    Københavnsområdet

    Mibau Stema Danmark A/S

    ERP Analyst at Mibau Stema Group

    Sydjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Jakob Dirksen, SVP, Nordic Customer Delivery & Operations hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Infrastructure Delivery & Operations. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede Infrastructure Delivery & Operations, der har til opgave at drive og udvikle fibernetværket på tværs af virksomheden. Forfremmelse

    Jakob Dirksen

    GlobalConnect

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen

    Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job