Artikel top billede

Det bliver svært at få øjenkontakt med føreren af Googles Prius-testbiler, for der er ingen. Dog sidder der en rutineret co-driver klar til at tage over, hvis den selvkørende kunstige intelligens skulle svigte.

Google tester selvkørende bil med kunstig intelligens

Søgeselskabet Google er i gang med at teste selvkørende biler, der med kunstig intelligens og helt uden menneskelig indgriben navigerer rundt i trafikken.

Software-selskabet Google er for længst begyndt at søge forretningsområder uden for den søgemaskine, der hamrede selskabet ind på verdenskortet.
 
I sidste uge kom Google TV, og nu viser det sig, at Google også er i gang med at prøvekøre en bil, der kan navigere rundt i trafikken af sig selv. 
 
Læs også: Nu kommer Google TV: Internet på dit stuealter  
 
Det skriver The New York Times.
 
Seks førerløse Toyota Prius og en enkelt Audi TT har tilsammen kørt over 225.000 kilometer - svarende til 5,5 gange rundt om jorden - på californiske gader og stræder, hvor der kun har været sporadisk menneskelig kontrol over køretøjerne.
 
For i bilen sidder der en rutineret chauffør klar til at tage fat i rattet, hvis noget går galt med bilens kunstige intelligens. 
 
Styret af video og lasermåler
Chaufføren har en løn på 80 kroner i timen. Og han sidder i bilen sammen med en software-ekspert fra Google, der holder øje med, at alt kører lige så godt indvendigt som udvendigt.
 
For Googles selvkørende bil bliver styret af en kombination af et videokamera på bilens tag, GPS, WiFi, radar-sensorer og en laser-afstandsmåler.
 
De ydre apparaters registreringer bliver derefter sendt ned til bilens software, der behandler data og får bilen til at navigere rundt i trafik som eksempelvis San Franciscos bakkede gader og ude på byens vartegn, The Golden Gate Bridge.
 
Ruten er planlagt på forhånd, og bilerne kører op til fartgrænsen, som er preloadet i bilens database inden afgang. Bilens kørestil kan dog justeres til individuelt behov fra "forsigtigt" til "aggressivt", hvor en af forskellene er, hvordan bilen tager initiativer i trafikken. 
 
Ét uheld ved rødt lys
Google oplyser til The New York Times, at de førerløse biler kun har været udsat for ét enkelt uheld, og det skete, da en trafikant kørte op i den førerløse bil, der holdt for rødt lys.
 
Googles ambition med projektet er da også at øge sikkerheden på vejene, hvor i alt 1,2 millioner mennesker på verdensplan sidste år mistede livet i trafikuheld.
 
Manden bag de selvkørende biler, den 43-årige software-professor Sebastian Thrun fra Google, forventer, at de selvkørende biler med tiden kan halvere antallet af uheld i trafikken, fordi de selvkørende biler med deres 360 graders synsvinkel er i stand til at tage mere velovervejede beslutninger end mennesker.
 
Google erkender dog, at de selvkørende biler endnu kun er på forsøgsstadiet.

Der vil derfor gå mange år, før den første selvkørende bil kører af samlebåndet og hjem til din garage.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere