Artikel top billede

Cirque: Det koster penge at skifte forretningsfokus

Televirksomheden Cirque er gået fra at være en ren televirksomhed til at udbyde trebenede løsninger. Det koster på bundlinjen.

Havde den danske televirksomhed Cirque leveret et elendigt regnskab, ville navnet, der er fransk for cirkus, ikke være foruden en vis portion ironi.

Teleudbyderen har netop præsenteret tallene for det seneste regskabsår, og de sorte bundlinjetal er imidlertid intakte. Omend en smule mindre end i fjor.

"Vores fokus er, at vi vækster og har en profitabel vækst. Og i det forgangne år har vi sat en række aktiviteter i gang, som selvfølgelig påvirker vores bundlinjeresultat," siger udviklingsdirektør og medgrundlægger Nikolaj Kornum om faldet i overskuddet.

Opkøb og nyt fokus

Tidligere på året opkøbte Cirque unified communications-selskabet 3Pas, som selskabet i forvejen ejede 50 procent af.

Siden har 3Pas skiftet navn til Cirque Systems A/S, og virksomhederne er flyttet sammen til fælles faciliteter.

Derudover har Cirque inddraget serviceproviding som et forretningsområde.

Formålet med den model er at levere telekommunikation, unified communications og it-løsninger i en samlet model til virksomheder.

"Vi er gået fra at være en ren televirksomhed til at være en løsningsleverandør," siger Nikolaj Kornum.

Det betyder, at konkurrencen fra de store nordiske teleselskaber udvides med deltagelse af systemintegratorer som Axcess og Netdesign.

Baggrunden for fokusskiftet er, at Cirque er en mindre virksomhed, hvor nichen netop er de løsningsorienterede ydelser.

"Vi har svært ved at se, at man kan få en forretning ud af en ren televirksomhed, som konkurrerer direkte med de store teleselskaber, når det i sidste ende også er dem, man skal købe de basale tjenester af. Vi har i hvert fald ikke set nogen fidus i det," siger Nikolaj Kornum.    

Fransk satsning 

Som noget andet har Cirque satset på at starte en afdeling i Paris.

Her styrer seks mand en salgsafdeling, der udbyder virksomhedens erhvervsløsning i en udgave tilpasset til det franske marked.

Afdelingen åbnede i oktober 2009, men det er ifølge Nikolaj Kornum endnu for tidligt at tale om økonomiske resultater.

"Der er gået et halvt år med at få organisation og infrastruktur op at køre og få operatøraftaler på plads. Det er en længerevarende proces, som vi først salgsmæssigt begynder at se afkastet af i indeværende regnskabsår," forklarer han. 

Bruttofortjenesten er i indeværende år steget med små tre millioner kroner til 21,6 millioner.

Overskuddet er faldet fra 3,1 millioner kroner til 2,8 millioner.       




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere