Danske Skyline-kunder i sort efter opdateringsfejl

En fejl i forbindelse med en opdatering af internetleverandøren Skylines back-bone afbrød fredag netforbindelsen hos en del af kunderne.

Artikel top billede

Skyline bor sammen med ejerselskabet ELRO i Randers (Foto: ELRO Erhverv A/S)

Kunder hos den ELRO-ejede internetleverandør Skyline, som tidligere har været ramt af nedbrud, havde fra natten til fredag og et stykke ind i weekenden problemer med at komme på nettet.
 
Det skyldes en fejlet opdatering af en række core-switche i selskabets backbone, fortæller firmaets tekniske direktør, Michael Vinter.
 
"Vi skulle lave en softwareudrulning på en del af vores net. Det gik der en ting galt omkring, og det ramte så en mindre del af vores kunder natten til fredag," siger han.   
 
Uden internet fredag
Resultatet af, at opdateringen fejlede blev, at en række kunder først igen havde internetforbindelse i løbet af fredagen, mens ganske få kunder ifølge Michael Vinter først fik forbindelsen igen lørdag.
 
"Selvfølgelig er vi kede af det, når en fejl påvirker vores kunder. Men vi ser det ikke som en stor eller alvorlig fejl. Der er rigtig mange kunder som slet ikke har været berørt," siger Michael Vinter. 
 
Opdatering forvirrede udstyr
Problemet opstod ifølge Michael Vinter, fordi noget af firmaets netværksudstyr reagerede negativt på opdateringen af core-switchene i firmaets backbone.
 
Og fordi core-switchene reagerede forskelligt på den nye software, var det ifølge Michael Vinter langtfra alle kunder som blev berørt. 
 
Skyline har gennem hele processen fået hjælp til at løse de tekniske problemer af leverandøren af udstyret, fortæller den tekniske chef. Derfor er det også leverandøren, som foretager den fejlramte softwareudrulning.
 
Ifølge Michael Vinter venter firmaet nu på en rapport fra leverandøren om den dybereliggende årsag til, at fredagens fejl kunne opstå. Det ligger dog fast, at problemerne skyldes en fejl i den software som blev rullet ud natten til fredag.
 
Han fortæller, at det trods problemerne lykkedes at rulle den nye software ud. Derfor blev det ikke nødvendigt at rulle softwaren tilbage.
 
Imidlertid reagerede udstyr på nogle lokationer negativt på den nye software. Og det er disse problemer, som firmaet har taget hånd om, fortæller Michael Vinter 
 
Kunder klagede over information
Det Randers-baserede Skyline, der blandt andet benytter Wimax for at nå ud til kunderne, har samlet set omkring 50.000 kunder, og af disse er omkring 30 procent erhvervskunder. Firmaet har sit eget fibernet og udvider dagligt dækningen på Sjælland, fortæller den tekniske direktør.
 
Ifølge Computerworlds oplysninger har flere kunder kritiseret Skyline for ikke at oplyse godt nok om fredagens driftsproblemer og driftsstatus.
 
"Jeg synes, vi har gjort rigtigt meget for løbende at opdatere, både på hjemmesiden og på telefonen," siger Michael Vinter.
 
Men han medgiver, at firmaet det ikke overholdt alle udmeldte tidspunkter for hvornår nettet ville være tilbage.

"For langt størsteparten af kunderne har tidspunktet holdt, men der har været enkelte, som har oplevet, at tidspunkterne ikke passede," siger Michael Vinter.

Sidste gang Skyline havde et større nedbrud kaldte den administrerende direktør nedbruddet for en succeshistorie.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S