Apple beskyldes for brud på dansk ophavsret

Apple har ændret i en række titler på sange, der kan købes i musikbutikken iTunes. Det er ikke blot censur, men en krænkelse af kunstnerens ophavsret, mener både Koda og Freemuse.

Artikel top billede

Apple har haft censurkosten ude på de danske hylder i firmaets populære musikbutik iTunes. Det er blandt andet gået udover Thomas Helmig, hvis album Stupid Man nu hedder S****d Man. Det skriver DR.

Også Rasmus Nøhrs sange 'Hash eller gas' og 'Ibens klit' har fået samme behandling. Og det er for galt, mener Ole Reitov, projektleder i Freemuse, den internationale organisation for musik og ytringsfrihed.

"Udover at det er censur, så overtræder det også kunstnerens ophavsret. De har ikke lov til at ændre i titlen, det må de ikke bare," siger Ole Reitov til DR.

Han bakkes op af Jakob Hüttel, der er juridisk konsulent hos Koda, som er tekstforfatternes og komponisternes rettighedsorganisation. Titlen på et nummer kan nemlig sagtens være et værk i sig selv, og så gælder kunstnernes ophavsret, med mindre pladeselskaberne har en særlig aftale med iTunes.

Pladeselskaber kender ikke til aftale

Hos Sony Music, der blandt andet har udgivet Thomas Helmigs musik, kender selskabets digital business director, Lasse Westi, dog ikke til nogen særlig aftale.

Pladeselskabet Target Records, der har udgivet soundtracket til julekalenderen H*A*S*H, der på iTunes hedder H**H, har heller ikke nogen særlig aftale med Steve Jobs og Co. Alligevel er promotion og labelmanager Thomas Grønkjær fra Target Records udmærket klar over, at det er vilkårene i Apples musikbutik.

"Vi kan jo vælge ikke at sælge via iTunes. Men det er klart, at de er så store, at de kan tillade sig det. Selvfølgelig er det irriterende," siger han til DR Kultur.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil