Danskerne er europamestre i nethandel

Danske nethandlere var dem, der i 2010 brugte det største beløb på nethandel blandt en række europæiske lande. Læs her, hvor meget danskerne e-handler.

Artikel top billede

12.310 kroner.

Så meget brugte danske nethandlere i gennemsnit i 2010, og det giver os førertrøjen foran 10 andre europæiske lande, viser en ny rapport iværksat af Kelkoo og udarbejdet af Centre for Retail Research.

Danskernes købelyst væltede dermed Storbritanien af førstepladsen, som nu må se sig forvist til en andenplads med 11.297 kroner i gennemsnit.

"De danske salgstal for e-handlen forventes at fortsætte med at stige i løbet af næste år. I 2011 vil vi se e-handlen overtage en betydelig markedsandel af detailhandlen i Danmark, og ud af én krone vil otte ører i gennemsnit blive brugt på e-handel," forklarer Bo Jensen, country manager hos Kelkoo.

Men selvom danskerne er glade onlinehandlere, så har de stadig ikke fået øjnene op for at handle dagligvarer på nettet. Det kan du læse mere om her: Danskerne aner intet om net-supermarkeder.

Bronze i e-handel per indbygger

Fordeles den samlede danske e-handel ud per dansker, er vi også særdeles godt med i Europa.

E-salget per indbygger i Danmark er på 6.086 kroner, og det giver os en tredjeplads, kun overgået af Storbritanien med 6.421 kroner og Norge med 6.346 kroner.

I den anden ende af skalaen finder man Polen med 653 kroner og Italien med 1.296 kroner per indbygger. Det skyldes blandt andet den forholdsvis lave internetadgang i disse lande og det umodne onlinemarked.

To-cifret vækst i 2011

I 2010 endte det samlede danske onlinesalg på 33,5 milliarder kroner, og det er en stigning på 17 procent i forhold til 2009.

Den tendens vil fortsætte i 2011.

"Vi forudser, at danske netbutikker vil opleve en gennemsnitlig stigning i onlinesalget på 16 procent i år," konkluderer Bo Jensen.

Dermed rykker onlinehandel betydeligt mere end den generelle detailhandel, der står til en stigning på kun 1,4 procent.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S