Odense sparer millioner på it-drift med simple kneb

Odense sparer op til 25 millioner kroner på it om året med en række simple kneb.

Artikel top billede

Læs også: Her er Odense Kommunes gode råd til millionbesparelser.

Selv om Odense Kommune i sidste uge fik nej til brugen af Google Apps, så kan kommunen alligevel glæde sig over store besparelser på it-driften.

For efter Odense har hyret analyseinstituttet Gartner til at analysere kommunens it-drift, kan H.C.Andersen-byen være stolt over resultatet.
 
For benchmarkanalysen viser, at Odense har en 25 millioner kroner billigere drift end gennemsnittet af de organisationer, som kommunen størrelsesmæssigt kan sammenligne sig med.

Gartner har dog ikke direkte sammenlignet Odense med andre kommuner.
 
Derimod er omkostningerne af Odenses it-drift inden for Windows-servere, desktop-miljøet og service-helpdesk blevet sammenlignet med it-driften på samme områder i andre organisationer.
 
"Vi vil ikke sige, hvor meget det eksempelvis koster at drive en Windows Server, for det afhænger af mange forskellige ting, og det er jo viden, som vi tjener penge på. Men vi kan bare konstatere, at Odense gør det bedre end andre," fortæller it-managementkonsulent Ulrik Larsen fra Gartner Consulting om undersøgelsen.

Fem år gammel strategi

I Odense er der naturligvis glæde over Gartner-analysen, som kommunen selv har bestilt for at finde de områder, hvor der kan hentes yderligere besparelser.
 
Undersøgelsen bekræfter samtidig, at Odense valgte den rigtige strategi, da fem interne it-funktioner blev banket sammen i Odense Kommune i forbindelse med en organisationsændring.
 
"Vi har arbejdet benhårdt med it-governance og med at være målbare og effektivisere samt forventningsafstemning og yde god service for vores medarbejdere i kommunen," siger Jørgen Brolykke, chef for servicecentret i Odense Kommune.
 
Han peger på, at kommunen i de sidste fem år har arbejdet med ITIL (Information Technology Infrastructure Library) kombineret med lean og arbejdsgangsanalyse for at effektivisere yderligere.

Især på fire punkter har den tilgang båret frugt. Se de fire konkrete punkter her.

Læs også: Her er Odense Kommunes gode råd til millionbesparelser.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job