Danskerne tvinges til online-selvbetjening i 2012

Tvungen digital selvbetjening ser med stor sandsynlighed dagens lys for første gang i kommunerne til næste år, hvor danskerne skal til tasterne, hvis de skal flytte eller have børnene passet i en institution

Læs også: Sådan kan Danmark spare milliarder med din it-hjælp

Læs også: Hvordan lokker vi danskerne til online-selvbetjening?

KL og Økonomistyrelsen har siden efteråret undersøgt, om danskerne skal/kan tvinges til at betjene sig selv på nettet.

Undersøgelsen drejer sig konkret om fire udvalgte kommunale borgerservice-områder med henblik på at opnå millionbesparelser på de kommunale bundlinjer. 

Konsulent Astrid Marie Starck fra KL's Center for borgerbetjening og it-politik påpeger, at områderne er valgt ud fra ideen om at høste de lavest hængende frugter på områder, hvor kompleksiteten er forholdsvis lav.

"Vi skal være sikre på, at borgerne har optimale betingelser for at bruge de digitale løsninger. Derfor har vi valgt fire områder, der er nemme at forstå, og hvor de nuværende løsninger fungerer godt," fortæller Astrid Marie Starck til Computerworld.

Ukendte millionbesparelser
Men er fire områder ikke lidt lidt, hvis man virkelig ønsker besparelser, der kan mærkes på det nationale budget?

"Flere kommuner har sagt, at hvis vi kun gør digitaliseringen obligatorisk på fire områder, er det uambitiøst. Men dette er første skridt for at se, om vi kan stå på mål for, at de digitale selvbetjeningsløsninger i det offentlige er gode nok. Det er nyt politisk land, og vi skal derfor tage et skridt ad gangen," forklarer Astrid Marie Starck. 
 
Hun fortæller samtidig, at på grund af forhandlinger med Finansministeriet, så ønsker hun ikke at fortælle om besparelsespotentialet igennem pressen. 

"Desuden er vi i gang med at regne på businesscasen, så vi har endnu ikke de konkrete tal," lyder det fra KL-konsulenten.

Senest har Det Digitale Råd anslået, at det offentlige kan hente helt op mod otte milliarder kroner, hvis der for alvor bliver sat fut under selvbetjeningskedlerne.

Medbetjening til de it-svage
Hvis de fire områder ryger ud til obligatorisk (læs: tvungen) selvbetjening på nettet, vil det være første gang, at det sker i kommunalt regi.

På nuværende tidspunkt er SU-ansøgning og administration det eneste offentlige område, hvor borgerne er tvunget til tasterne.

Derfor er KL lige nu i gang med at undersøge, hvorvidt alle borgere i målgruppen kan hitte ud af at betjene sig selv på nettet, og om nogle borgergrupper falder fra undervejs - eller om de bare skal have det sidste skub mod skærmen.

"Vi undersøger blandt andet, hvordan løsningerne bliver anvendt i dag, og hvordan kommunernes erfaringer er med de nuværende selvbetjeningsløsninger. Derudover kigger vi på, om der skal mere udviklingsarbejde til i forbindelse med at gøre løsningerne brugervenlige," siger Astrid Marie Starck. 
  
Samtidig er KL og Økonomistyrelsen dog enige om, at de borgere, der ikke betjener sig selv, skal kunne få hjælp til medbetjening i kommunernes borgerservicecentre i en overgangsperiode.

"Vi forventer, at de fleste borgerne vil kunne overgå til de digitale løsninger, men der skal altid være mulighed for, at borgerne skal kunne få hjælp til de digitale løsninger."

"Hvordan borgernes anvendelse af løsningerne vil stige er svært at spå om, men med den rette kanalstrategi bør det kunne gå hurtigt. Omkring et år efter, at forslaget bliver vedtaget, kan man forvente, at borgerne har flyttet sig til de digitale løsninger," vurderer Astrid Marie Starck.

Læs også: Sådan kan Danmark spare milliarder med din it-hjælp

Læs også: Hvordan lokker vi danskerne til online-selvbetjening?


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere


Roundtable: Muligheder og gevinster med RPA

RPA - robot proces automation - er for alvor på vej frem i mange organisationer: Der er meget store muligheder for de fleste organisationer i software-robotter, der er relativt nemme at opsætte.

22. november 2018 | Læs mere


CRM: Bedre og mere effektiv kundehåndtering i en digital tidsalder

Hør om implementering, processer og forandringsledelse - og få et indblik i helt konkrete løsninger, værktøjer og lær hvordan du får effektiviseret den interne administration og løftet kundeoplevelsen

27. november 2018 | Læs mere






Premium
Dansk universitet lukker it-uddannelse efter krav om færre udenlandske studerende: “Det er i høj grad et tilbageskridt”
Aalborg Universitet har meddelt at man lukker i alt syv uddannelser, herunder en it-uddannelse hvor undervisningen idag foregår på engelsk. “Det er i høj grad et tilbageskridt,” lyder det fra IT-Branchen til Computerworld.
Computerworld
Yousee varsler prisstigninger på op til 36 procent - skal være med til at finansiere fiber-udrulning
Yousee varsler prisstigninger på både tv-pakker og bredbånd. Pengene skal blandt andet være med til finansiere fiber-investeringer.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Sådan vælger du det bedste intranet
At vælge den bedste, eller skal vi kalde det, den rette intranetplatform til din virksomhed eller organisation, er ikke nødvendigvis nogen let opgave. Sammenlignet med andre stykker software eller værktøjer til udførelse af specifikke behov, ja så er et intranet typisk en platform, der skal implementeres på tværs af hele virksomheden. Det med det faktum, at det også vil berøre mere eller mindre samtlige ansatte og funktionsområder, hvorfor man alt andet lige skal gøre sig ekstra umage – både mht. valg af hvilken platform, men også mht. udarbejdelse af business case, implementering, udrulning samt adoption og uddannelse. Dette er en 40 siders udførlig guide til dig som skal i gang med at vælge intranetplatform til din virksomhed, og mangler inspiration til, hvordan hele processen bør køre fra start til slut.